Bestuur en samenspel

Kabinet en parlement schieten te kort bij het bewaken van de rechtsstaat’

Is het de wetgever, het bestuur of de rechter die het milieubeleid bepaalt? Diverse rechtszaken over milieukwesties, zoals de klimaatzaak van Urgenda, zaken rond stikstof, bestrijdingsmiddelen of Schiphol laten zien dat het bewaken van de rechtsstaat te eenzijdig bij de rechter komen te liggen. Terwijl óók regering en parlement daar een belangrijke taak hebben. Die verantwoordelijkheid is door de wetgever en door het bestuur in de voorbije jaren onvoldoende genomen. Dit stelt de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur in zijn advies ‘Met recht balanceren: juridisering in de leefomgeving’. Lees meer

Actieagenda Sterk Bestuur: binnen maatschappelijke opgaven werken aan een sterk bestuur

Ministeries, gemeenten, provincies en waterschappen zetten met de actieagenda Sterk Bestuur in op het verbeteren van de samenwerking tussen Rijksoverheid en de decentrale overheden. Want een sterk bestuur is nodig om resultaten te boeken op de grote maatschappelijke opgaven, zoals de woningbouw, stikstof of de jeugdzorg. Een jaar na de lancering van de actieagenda informeert minister De Jonge de Eerste en Tweede Kamer over de voortgang. Lees meer

SCP: Omslag bij gemeenten nodig om deel inwoners écht te bereiken

Gemeenten weten mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben vanuit het sociaal domein niet altijd goed te bereiken. Daardoor kan een groep kwetsbare mensen erger in de problemen komen dan nodig is. Het Sociaal en Cultureel Planbureau onderzocht wat de oorzaak is en wat gemeenten en dienstverleners kunnen doen om dit te verbeteren. Uit dit onderzoek blijkt dat er een perspectiefwisseling nodig is in het denken en de werkwijze van veel gemeenten: van niet-gebruik van voorzieningen naar bereik van mensen die ondersteuning het meest nodig hebben. Lees meer

PBL publiceert reflectie op Hoofdlijnenakkoord

Nu het nieuwe kabinet gevormd is, doet het PBL in een reflectie op het Hoofdlijnenakkoord aanbevelingen aan de coalitiepartijen op drie brede gebieden: klimaat, energie en grondstoffen; Regio: wonen, bereikbaarheid en ruimtelijke ordening; en Landbouw en natuur. Deze aanbevelingen kunnen input zijn voor de uitwerking van het Hoofdlijnenakkoord. Lees meer

Nieuwe participatieverordening voor Amsterdammers

Het college van B en W heeft ingestemd met de nieuwe participatieverordening, een lijst van heldere regels die ervoor moeten zorgen dat de participatie van Amsterdammers bij nieuw beleid overal binnen de gemeente hetzelfde is. De regels voor participatie zijn in Amsterdam in 2021 al vastgelegd in het beleidskader participatie en het beleidskader buurtrechten, maar er was nog geen juridisch kader. In de participatieverordening is nu vastgelegd aan welke proces- en kwaliteitseisen de participatie moet voldoen, zodat Amsterdammers weten waar ze op kunnen rekenen als ze participeren. Lees meer

'Groeiende zorgen' over Haagse bereidheid rechtsstaat te versterken

De staatscommissie die aanbevelingen moet doen over de rechtsstaat in Nederland heeft "groeiende zorgen over de politieke bereidheid om de rechtsstaat daadwerkelijk te versterken". In het advies De gebroken belofte van de rechtsstaat waarschuwt de commissie voor vertragende procedures die overheden toepassen. Lees meer

Grip-denken van theorie naar praktijk

Wat hebben mensen nodig om wensen en doelen zo goed mogelijk te realiseren? En hoe kan beleidsvorming hier een positieve bijdrage aan leveren? Door gebruik te maken van grip-denken betoogde de WRR in het rapport Grip (2023). In de brochure Grip-denken. Van eigen verantwoordelijkheid naar gedeelde verantwoordelijkheid geeft auteur Will Tiemeijer diverse handvatten voor toepassing in de praktijk. Lees meer

Deskundig investeringsbeleid: waak voor politieke grilligheid

Er bestaat een reëel risico dat de deskundigheid die de overheid recent heeft opgebouwd op het gebied van investeringen in verdienvermogen weer verloren gaat. Dat schrijven WRR-onderzoekers Bart Stellinga en Michel van Duijnen in het WRR Working Paper Leren investeren. Lessen uit de ontwikkeling van het Nationaal Groeifonds. Zij waarschuwen: deskundigheid komt te voet, maar gaat te paard. Lees meer

Analyse budgettaire en economische effecten van het hoofdlijnenakkoord 2025-2028

Het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB verbetert het overheidssaldo en de overheidsschuld in 2028 ten opzichte van de situatie met ongewijzigd beleid (‘het basispad’). De koopkracht van huishoudens stijgt in doorsnee met 0,2% per jaar ten opzichte van het basispad. Dat blijkt uit de analyse van de budgettaire en economische effecten van het akkoord die het Centraal Planbureau heeft gepubliceerd. Lees meer

Meer ambtelijk en politiek lef nodig om publieke uitvoering vlot te trekken

Opinie (Bernard ter Haar, NL Financial Investments en vm dg Sociale Zekerheid en Integratie). Er zijn de afgelopen jaren al veel rapporten geschreven over het suboptimale niveau van de publieke uitvoering. De aanbevelingen in die rapporten zijn behoorlijk eenduidig, maar er lijkt weinig voortgang. Waarom helpen alle rapporten over de publieke uitvoering zo weinig, en wat moeten we doen? Lees meer