Bestuur en samenspel

Waarderen van variatie

In dit essay bestudeert de NSOB de Regio Deals als variant van interbestuurlijk resultaatgericht samenwerken. De onderzoekers vergelijken verschillende instrumenten van samenwerking tussen Rijk en decentrale bestuurslagen: Deals, Nationale Programma’s en structurele samenwerkingsverbanden. Het laat verschillende manieren zien waarop interbestuurlijke samenwerking vorm krijgt. Dit meervoudige perspectief op interbestuurlijk resultaatgericht samenwerken is nodig om de Regio Deals te begrijpen in samenhang met andere sturingsinstrumenten. Lees meer over Waarderen van variatie

Betrekken van burgers bij wetenschap kan beter

Het betrekken van burgers bij wetenschap kan met de nodige aanpassingen meer waarde voor burgers én wetenschappers krijgen. Dat schijft het Rathenau Instituut in het rapport 'Vele handen maken meer dan licht werk'. Onderzoeksfinanciers kunnen bijvoorbeeld de financiële en juridische kaders herzien waardoor burgers en wetenschappers gemakkelijker mee kunnen doen. En kennisinstellingen kunnen burgers en wetenschappers meer tijd en ruimte geven. Lees meer over Betrekken van burgers bij wetenschap kan beter

Wijkpreventie gebaat bij afstemming op vele niveaus

Voor duurzame oplossingen in aandachtswijken is multi-level onderzoek nodig, schreef Fenna van Marle. Jet Bussemaker, Roos van Lammeren en Suzan van der Pas delen die opinie, maar dan wel samen met onderzoek naar domeinoverstijgend samenwerken. Lees meer over Wijkpreventie gebaat bij afstemming op vele niveaus

Advies Naar een uitvoerende macht

In een ongevraagd advies aan regering en parlement pleit de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) ervoor om het versterken van de positie van uitvoerende professionals en organisaties binnen de overheid te versnellen. De maatschappelijke opgaven zijn groot, er is geen tijd te verliezen; de kennis en voeling met de samenleving moet via de uitvoerders onderdeel worden van de overheid. Dat is noodzakelijk voor herstel van het vertrouwen van burgers en het gezag van de overheid. Lees meer over Advies Naar een uitvoerende macht

Technologie in de tussentijd

AI is een disruptieve technologie die de principes van de democratische rechtsstaat in de basis raakt. We bevinden ons in de tussentijd van AI: een periode waarin AI nog te onderontwikkeld is om écht op te vertrouwen, maar te goed en te diepgaand om te negeren. AI vereist sturing door de overheid: om de principes van de democratische rechtsstaat te borgen en te beschermen en de toepassing van AI ten behoeve van de realisatie van publieke waarde te optimaliseren. Die sturing door de overheid vereist explicitering van hoe we ons tot AI verhouden, aldus prof. dr. Martijn van der Steen. Lees meer over Technologie in de tussentijd

Staat van regio's en steden 2024: waar staan we en wat moet er gebeuren?

De publicatie The State of Regions and Cities 2024 door het Comité van de Regio’s legt de vinger op de zere plekken die lokale overheden moeten aanpakken om te voldoen aan Europese doelstellingen rond onder meer duurzaamheid, democratie en cohesie. Dit jaarlijkse rapport is een belangrijke gids voor iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van onze regio’s. In Nederland verergeren de woningcrisis en stijgende levensonderhoudskosten de sociale ongelijkheid. Lees meer over Staat van regio's en steden 2024: waar staan we en wat moet er gebeuren?

Deskundigheid van gemeenten staat onder druk

Gemeenten hebben nieuwe soorten kennis en kunde nodig om de huidige maatschappelijke opgaven het hoofd te bieden. Ze lopen echter tegen knelpunten aan bij het ontwikkelen van deze nieuwe vormen van deskundigheid. Tegelijkertijd staan ook traditionele ambtelijke vaardigheden onder druk. Dat schrijft WRR-onderzoeker Adriaan de Jonge in het Working Paper Deskundigheid onder druk. Inzichten uit de gemeentelijke praktijk. Lees meer over Deskundigheid van gemeenten staat onder druk

Reflectie op regeerprogramma en rijksbegroting 2025: impact op steden en regio’s

In het regeerprogramma en rijksbegroting van het kabinet-Schoof ontbreekt bij een aantal beleidsvoornemens een duidelijke visie, ambitie en financiële verantwoording. Dit zorgt voor onduidelijkheid onder provincies en gemeenten, die voor tal van opgaven aan de lat staan. Ook zijn de plannen soms tegenstrijdig. Positief is de aandacht voor samenhang tussen opgaven en oplossingen, en dat er werk wordt gemaakt van een nieuwe Nota Ruimte. De voorgenomen systeemverbeteringen, het verminderen van de regeldruk en aanpassingen van de werkwijze om het vertrouwen van de burger terug te winnen vereisen een lange adem. En het is afwachten in hoeverre de plannen van dit ‘kabinet van de regio’s’ de regionale verschillen in Nederland echt zullen terugdringen. Dit zijn enkele constateringen in de reflectie van Platform31 en een aantal van haar netwerkpartners op het regeerprogramma en de eerste rijksbegroting van het kabinet-Schoof. Lees meer over Reflectie op regeerprogramma en rijksbegroting 2025: impact op steden en regio’s

Ontwerpbegroting 2025: financiële middelen goed te volgen, doelen abstract

Een goede begroting legt de basis voor een transparante verantwoording over geld en resultaten. De Algemene Rekenkamer publiceert elk jaar aandachtspunten bij de ontwerpbegroting die het kabinet op Prinsjesdag aan het parlement heeft aangeboden. Parlementariërs kunnen deze informatie gebruiken bij de begrotingsbehandelingen die de komende weken in de Tweede Kamer en daarna in de Eerste Kamer plaatsvinden. Lees meer over Ontwerpbegroting 2025: financiële middelen goed te volgen, doelen abstract