Bestuur en samenspel

Miljoenennota 2022: Veerkracht en verder bouwen

Met een verwachte economische groei van 3,5 procent in 2022 herstelt de Nederlandse economie zich opvallend snel van de coronacrisis. Het aantal mensen met werk is hoog, het aantal faillissementen historisch laag en de staatsschuld blijft binnen de perken. Vanwege de demissionaire status doet het kabinet alleen gerichte investeringen op terreinen waar dat niet kan wachten. Zo geven we geld uit om de klimaatverandering verder tegen te gaan. We investeren in de aanpak van criminaliteit, veiligheid en bescherming van bedreigde personen. En vanwege de krapte op de woningmarkt investeren we om voor de komende jaren een hogere bouwproductie mogelijk te maken. Lees meer over Miljoenennota 2022: Veerkracht en verder bouwen

PBL: coalitieakkoord zet stevige ambities neer, maar uitvoering is uitdaging

Het coalitieakkoord zet historisch hoge ambities neer voor het verbeteren van de leefomgevingskwaliteit in Nederland. Dit sluit aan bij de noodzaak die ook uit mondiale akkoorden spreekt om werk te maken van de klimaat- en biodiversiteitsvraagstukken. Voor het aanpakken van die vraagstukken komen veel overheidsmiddelen beschikbaar. Een aantal voorgestelde maatregelen is gebaseerd op vrijwilligheid, wat kan betekenen dat verandering te traag van de grond komt om in 2030 de beoogde resultaten te laten zien. Regelgeving als stok achter de deur kan daarvoor een oplossing zijn. Dat stelt het PBL in zijn reflectie op het coalitieakkoord. Daarnaast signaleert het PBL het risico dat niet alle middelen doelmatig worden besteed. Lees meer over PBL: coalitieakkoord zet stevige ambities neer, maar uitvoering is uitdaging

345 gemeenten op 1 januari 2022

Nederland telt op 1 januari 2022 345 gemeenten, 7 minder dan in 2021. Dit komt door vier gemeentelijke herindelingen, twee in Noord-Brabant en twee in Noord-Holland. Per 24 maart zijn het er 344 als de gemeenten Amsterdam en Weesp samengevoegd worden. Lees meer over 345 gemeenten op 1 januari 2022

Coalitieakkoord uitwerken vanuit perspectief van burgers

Het SCP stelt op basis van een eerste analyse van het coalitieakkoord dat er een belangrijke opdracht ligt voor het nieuwe kabinet om bij de uitwerking van het akkoord het leven van burgers en samenleven centraal te stellen. Het akkoord verkent kansrijke routes om maatschappelijke problemen aan te pakken, en het SCP ziet kansen voor versterking van onze welvaart en ieders welbevinden. Om dat ook te realiseren zijn echter meer randvoorwaarden nodig. Het SCP adviseert daarom bij de uitwerking van dit coalitieakkoord te werken vanuit maatschappelijke opgaven om zo effectief beleid in te richten op de lange termijn. Lees meer over Coalitieakkoord uitwerken vanuit perspectief van burgers

'Lokale democratie moet ook in samenwerking functioneren'

Minister Bruins Slot van BZK is zich ervan bewust dat gemeentelijke samenwerking uitdagingen met zich meebrengt voor de lokale democratie. Lees meer over 'Lokale democratie moet ook in samenwerking functioneren'

Decentraal bestuur moet op de schop

Het gemeente- en provinciebestuur moet hoognodig op de schop. Haast is geboden. Dat blijkt uit een door ministerie van BZK openbaar gemaakt advies. Lees meer over Decentraal bestuur moet op de schop

Onderzoek 'Maatschappelijke onrust bij overheidsbeslissingen Noord-Nederland' afgerond

Onderzoekers van het Verwey-Jonker Instituut en de Rijksuniversiteit Groningen hebben onderzoek gedaan naar het fenomeen maatschappelijke onrust in Noord-Nederland bij en na beslissingen van de overheid. In dit casusonderzoek is het maatschappelijk protest rondom de zoutwinning bij Harlingen en de realisatie van het windpark N33 in de Groningse en Drentse veenkoloniën onder de loep genomen. Lees meer over Onderzoek 'Maatschappelijke onrust bij overheidsbeslissingen Noord-Nederland' afgerond

Samen voor de publieke zaak

De Noordelijke Rekenkamer onderzocht hoe provincies en gemeenten met elkaar samenwerken in samenwerkingsverbanden. Daartoe zijn verschillende samenwerkingsverbanden tussen de provincies en gemeenten in kaart gebracht. In Fryslân zijn 26 van dergelijke samenwerkingsverbanden, in Groningen 20 en in Drenthe 19. Meestal werken de Noordelijke provincies op een gelijkwaardige manier met gemeenten samen. Op enkele terreinen hebben de provincies tegelijkertijd een verticale verhouding ten opzichte van gemeenten. Lees meer over Samen voor de publieke zaak

MRDH: Geld over bij regionale samenwerking

In het samenwerkingsverband Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) werken 23 gemeenten aan de bevordering van het economisch vestigingsklimaat. De MRDH bevordert de samenwerking, samenhang en kennisuitwisseling, maar de wijze van financiering van projecten schiet tekort. De financiële regeling hiervoor heeft te maken structurele onderbesteding en heeft een omslachtige werkwijze. Dit concludeert de Rekenkamer Rotterdam in het vandaag gepubliceerde rapport 'Bijdragen aan de regionale economie'. Lees meer over MRDH: Geld over bij regionale samenwerking

Burgers en overheid niet op één lijn over wie aan zet is bij lokale energieprojecten

Terwijl de overheid verwacht dat burgers steeds meer meedenken, meebeslissen en meedoen, klinkt tegelijkertijd bij burgers de roep om meer regie van de overheid bij het oplossen van maatschappelijke problemen. Onderzoek van het SCP naar lokale energieprojecten laat zien dat burgers en lokale overheden anders denken over wie op lokaal niveau aan zet is. Dat heeft invloed op de haalbaarheid en de legitimiteit van beleid. Het SCP wijst er daarom op dat een realistischer kijk van de overheid nodig is op de rol en de verwachtingen van burgers. Bij lokale energieprojecten zou eerst helder moeten zijn wat de gewenste maatschappelijke doelen zijn die worden nagestreefd, om vervolgens afspraken te maken over wat burgers, overheden en bedrijven van elkaar kunnen verwachten. Lees meer over Burgers en overheid niet op één lijn over wie aan zet is bij lokale energieprojecten