Geluidhinder en woningbouw rond regionale luchthavens, 2010 - 2022
Door de stijging in het aantal passagiersvluchten na de coronapandemie was de ernstige hinder in 2022 bij regionale luchthavens van nationale betekenis hoger dan in 2020, behalve bij Maastricht. Ondanks een lichte toename van het aantal vliegbewegingen was bij Maastricht in 2022 het (berekende) aantal ernstig gehinderden lager dan in 2020. Dit komt door een iets andere ligging van de geluidcontour (48 Lden) over bewoonde gebieden. Het aantal ernstig gehinderden in 2022 ligt voor alle regionale luchthavens van nationale betekenis nog steeds onder het niveau van 2018. De ontwikkeling van het aantal woningen in de gebieden vanaf 56 Lden (met beperkingen voor woningbouw) laat in 2022 alleen bij Maastricht een stijgende trend zien. Voor de andere regionale luchthavens bleef het aantal woningen binnen deze planologische contour vrijwel constant in 2020 en 2022.