Leefomgeving
Wonen kan echt niet zonder werken
Woonwerk-combinaties en betaalbare bedrijfsruimte zijn essentieel in de energietransitie en om de leefbaarheid in wijken op peil te houden. Cees-Jan Pen zet in een essay uiteen hoe rijk, provincies en gemeenten daaraan kunnen, nee, moeten bijdragen. Lees verder →
RUDIFUN-data nu ontsloten als interactieve kaart
Hoe dichtbebouwd is een buurt vergeleken met een andere buurt? Is er een verband tussen bijvoorbeeld leefbaarheid of mobiliteit en dichtheid? Heeft een toename van functiemenging effect op de vastgoedwaarde? Bij dit soort vragen kan de door het PBL ontwikkelde GIS-dataset RUDIFUN behulpzaam zijn. Vanaf nu kun je op de kaart zelf op zoek naar dichtheden, de mate van functiemenging en andere ruimtelijke indicatoren over het stedelijk weefsel. Lees verder →
Kostenverhaal bij gebiedsontwikkeling vereenvoudigd: WOZ-waarde mag nu ook worden gebruikt voor taxaties van grond van bedrijven
Gemeenten mogen voortaan de WOZ-waarde gebruiken bij het verhalen van kosten op grondeigenaren. Deze mogelijkheid was al opgenomen in de Omgevingswet, maar kon niet worden gebruikt voor het taxeren van de grond van bedrijven. Daar komt verandering in door een wijziging van het Uitvoeringsbesluit kostenverrekening en gegevensuitwisseling WOZ. Lees verder →
Amsterdam: De compacte stad van Michael van der Vlis (1970-1990)
Nog geen halve eeuw geleden was Amsterdam een stad in verval, met een krimpende bevolking en haperende economie. Tegelijkertijd konden grootschalige plannen om de stad er weer bovenop te helpen rekenen op veel verzet van buurtbewoners en een jongere politieke generatie. Onder hen Michael van der Vlis (1944-2018), die als PvdA-raadslid en -wethouder behoud en herstel van de oude stad en wonen en werken binnen de stadsgrenzen propageerde. Aan de hand van cijfers in de oude jaarboeken van O&S vertelt Tim Verlaan de ontstaansgeschiedenis van wat later de ‘compacte stad’ is gaan heten. Lees verder →
Op zoek naar maatschappelijke meerwaarde bij de stedelijke snelweg
De snelweg is een onderwerp dat de afgelopen decennia meerdere keren naar voren kwam als urgente kwestie. Ging het begin deze eeuw vooral over het ontwerp van de weg zelf en de blik op het omliggende landschap, inmiddels wordt er met de brede welvaartsbril naar gekeken. En dat met name waar het gaat om de stedelijke snelweg. De publicatie ‘Afslag Meerwaarde’ van het nieuwe Kennis- en Innovatieplatform Stedelijke Snelwegen en Ruimtelijke Ontwikkeling biedt nieuwe perspectieven en instrumenten. Lees verder →
Groen en rood gelijk op laten gaan: deze tools helpen daarbij
Een nieuwe generatie uitbreidingslocaties lijkt aanstaande en een van de vragen die zich daarbij aandient is: hoe houdt het groen gelijke tred met het ‘rood’ van de verstedelijking? De provincie Utrecht ontwikkelde hiervoor het samenwerkingsprogramma ‘Groen Groeit Mee’. Nieuwste loot aan de stam van dit programma is de recent gepubliceerde ‘Handreiking Groen bij uitbreidingslocaties’, dat twee instrumenten introduceert en een stappenplan. Lees verder →
Overal liggen staalslakken: vervuilend materiaal op zeker 115 plekken gebruikt
Nederland ligt vol met potentieel vervuilende staalslakken. Het restproduct uit de staalindustrie, dat zware metalen bevat en de bodem kan verontreinigen, is op zeker 115 plekken in Nederland gebruikt. En dat is waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg. Lees verder →
Kabinet presenteert startpakket om vergunningverlening weer op gang te brengen
Het kabinet presenteert een startpakket om Nederland van het slot af te krijgen. Zo wil het kabinet de rekenkundige ondergrens invoeren, een nieuw vergunningsstelsel presenteren en wordt er gestart met een regionale aanpak rondom de Veluwe en de Peel. In een brief aan de Tweede Kamer maakt het kabinet de plannen bekend voor alle sectoren, als basis om de vergunningverlening weer op gang te krijgen. Om ook al direct te beginnen, bevatten de plannen een startpakket met onder meer een regeling voor extensivering, vrijwillige beëindiging en doelsturing. Hiervoor wordt 2,2 miljard euro vrijgemaakt. Lees verder →
Verdichting in Zwolse wederopbouwwijk Holtenbroek, het volgende hoofdstuk in de vernieuwing
Wat gebeurt er met de ruimtelijke kwaliteit van een bestaand gebied wanneer zich grote ingrepen voordoen in het vastgoed en de ruimte daaromheen? In aflevering 3 van hun zesdelige serie gaan journalist Mark Hendriks en fotograaf Nadine van den Berg noordwaarts, naar de Zwolse wederopbouwwijk Holtenbroek. Hier wordt al bijna twintig jaar aan herstructureringsplannen gewerkt. Lees verder →
Regio geschokt door Zembla-onthullingen over PFAS-lozingen in Helmond
“Ik sloeg achterover van verbazing. Dit is crimineel”, zegt wethouder Arno Bonte van de gemeente Helmond tegen dagblad ED. Hij reageert op de onthullingen van Zembla over de PFAS-lozingen door fabriek Custom Powders. Het bedrijf in Helmond verwerkte voor chemieconcern DuPont (nu Chemours) teflonpoeder en heeft zeker 15 jaar lang afvalwater met zeer hoge concentraties PFOA, een kankerverwekkende PFAS-variant, rechtstreeks op het riool geloosd. Dat gebeurde met medeweten van DuPont. Lees verder →
Gemeenten en provincie bundelen krachten voor een leefbaar en welvarend Fryslân in 2050
De provincie Fryslân en de gemeenten Heerenveen, Leeuwarden, Smallingerland en Súdwest-Fryslân zien kansen voor Fryslân en de vier grootste stedelijke centra om samen te groeien en bij te dragen aan de nationale verstedelijkingsopgave*. Met als resultaat een leefbaarder en welvarender Fryslân. Dat staat in de verstedelijkingspropositie voor het Fries Stedelijk Netwerk 2050 die de Friese overheden aan het Rijk zullen aanbieden. Deze visie richt zich op de toekomst van de vier Friese stedelijke centra Drachten, Heerenveen, Leeuwarden en Sneek en de omliggende regio. Lees verder →
Provincie Utrecht plant bouw 72.000 woningen tot 2030 en breidt bedrijventerreinen fors uit
In het Provinciaal Programma Wonen en Werken 2025 (PPWW25) staat dat er in de provincie Utrecht plannen zijn voor bijna 93.000 woningen tussen 2024 en 2030. De verwachting is dat er zo’n 72.000 gebouwd kunnen worden. Daarnaast is er ruimte voor 27,5 hectare aan nieuwe bedrijventerreinen. Voor de periode tot 2040 zijn ruim 112.000 woningen gepland. Lees verder →
Nieuwe rekenmethode geeft inzicht in de risico’s van energieopslagsystemen en grote opslagen van batterijen
Wanneer veel batterijen op één plek aanwezig zijn, kan dat risico’s veroorzaken voor de omgeving. Bij brand bijvoorbeeld kunnen giftige stoffen uit de batterijen vrijkomen. Het RIVM heeft een rekenmethode ontwikkeld om de risico’s van batterijen voor de omgeving te berekenen. Hiermee kan bij het maken van beleid voor ruimtelijke ordening rekening worden gehouden. Lees verder →
Noord-Holland: Nieuwe methode voor onderzoek naar luchtvervuiling
Een nieuwe methode, de gebiedsgerichte aanpak luchtkwaliteit, helpt de provincie Noord-Holland om de top 10 bronnen voor fijnstof en stikstofdioxide in een gebied te bepalen. Deze methode is ontwikkeld binnen een onderzoek dat is uitgevoerd in de IJmond. De methode houdt specifiek in dat de belangrijkste lokale bronnen van luchtvervuiling in kaart gebracht worden. Door die bronnen in kaart te brengen kan de provincie de meest effectieve maatregelen kiezen om luchtkwaliteit te verbeteren. Lees verder →
VNG voelt zich met Nota Ruimte niet genoeg gehoord
Het ontwerp voor de Nota Ruimte moet nog voor de komende zomer openbaar worden. Dit nieuwe nationale raamwerk voor de ruimtelijke ontwikkeling van Nederland volgt uiteindelijk de Nationale Omgevingsvisie uit 2020 op. Maar voor zover het is, vreest de Vereniging van Nederlandse Gemeenten dat de gemeenten onvoldoende gehoord worden. Lees verder →
Beschermde regio’s bouwen minder
In regio’s met veel gebiedsbescherming reageert de woningbouw minder sterk op een toenemende vraag naar woningen. Hierdoor neemt het tekort aan woningen toe, waardoor de woningmarkt minder betaalbaar en minder toegankelijk wordt voor veel mensen. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau. Lees verder →
Stedelijke gebiedstransformatie
Steden zijn cruciaal voor economische groei, innovatie en culturele dynamiek. Ze staan ook voor uitdagingen zoals bevolkingsgroei en klimaatverandering, die ze moeten ze opvangen binnen en buiten de beschikbare ruimte. Ze maken ruimte voor wonen en leven op plekken die daar niet (meer) geschikt voor zijn. Rekening houdend met een veelheid aan belangen en emoties. En liefst morgen klaar. Dit handboek van programma Stedelijke Transformatie helpt ze op weg bij het bedenken van een effectieve aanpak, zodat ze niet zelf het wiel hoeven uit te vinden. Lees verder →
Waarom festivals belangrijk zijn voor Rotterdam
Het festivalseizoen barst bijna los. Ook in Rotterdam. Van Oranjebitter tot het Kralingse Bos Festival en van North Sea Jazz tot het Vrije Volk Festival. Leuk voor bezoekers, maar de laatste jaren is er ook veel kritiek van omwonenden. Toch is Rotterdam internationaal een voorbeeld op het gebied van festivalbeleid. Martijn Mulder onderzoekt livemuziek, festivals en poppodia bij Erasmus School of History, Culture and Communication. Hij legt uit wat de lasten en baten van festivals zijn voor een stad en wat je kunt doen om overlast te beperken voor omwonenden. Lees verder →
Vervuiling door de industrie kost Nederland minstens 7 miljard euro per jaar
De uitstoot van schadelijke stoffen door de Nederlandse industrie veroorzaakt jaarlijks minstens 7 miljard euro aan maatschappelijke schade. Dit bedrag bestaat onder meer uit hogere zorgkosten, lagere landbouwopbrengsten en duurdere waterzuivering. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Natuur & Milieu naar de schade aan de leefomgeving, van gezondheid tot natuur. Naast dat de industrie mensen ziek maakt, betalen Nederlanders dus ook nog eens de rekening. De vergunningverlening voor de bedrijven voldoet feitelijk niet om Nederlanders te beschermen. Lees verder →
Parkeren en woningbouw: slimmer omgaan met parkeernormen voor meer woonruimte
Niet zelden lopen plannen voor binnenstedelijk bouwen vertraging op door starre parkeernormen. Gemeenten kunnen meer ruimte maken voor binnenstedelijke woningbouw, als ze slim met die normen omgaan. Bijvoorbeeld door uit te gaan van het daadwerkelijke autobezit per buurt, parkeerregulering en beter gebruik van bestaande parkeermogelijkheden. Deze handreiking helpt ze hierbij op weg. Lees verder →