Mobiliteit

Zonder Lelylijn staat toekomst noorden op het spel, waarschuwen bestuurders

Bestuurders uit Noord-Nederland, waaronder Flevoland, roepen de regeringspartijen op om vast te houden aan de plannen voor de Lelylijn. Aanleiding is het voornemen van het kabinet om een deel van het gereserveerde budget voor de spoorlijn, 3,4 miljard euro, in te zetten voor andere doelen. Lees verder →

Promotie Anne Durand over digitale ongelijkheid in openbaar vervoer

De toenemende digitalisering in het openbaar vervoer (ov) levert niet alleen voordelen op, maar brengt ook het risico met zich mee dat bepaalde groepen worden buitengesloten. Dit stelt Anne Durand, onderzoeker bij het KiM in haar promotieonderzoek 'Lost in Digitalisation? Navigating public transport in the digital era'. Lees verder →

Goede bereikbaarheid door vervoersvormen slim te combineren

De huidige systemen voor OV, doelgroepenvervoer en deelmobiliteit zijn niet houdbaar door stijgende kosten, teruglopende reizigersaantallen en verschralende dienstregelingen. Dat zet de bereikbaarheid van voorzieningen onder druk. Om deze trend te keren, moeten die vervoerssystemen beter worden geïntegreerd. Dat schrijft de VNG in een position paper over publieke mobiliteit. Lees verder →

De (bewezen) succesfactoren en barrières bij het weren van auto’s uit de stad

Overheden worstelen met de vraag hoe zij de hoeveelheid auto’s in steden op de meest effectieve manier kunnen verminderen. Wetenschappers komen op basis van ervaringen in Barcelona, Bremen, Kopenhagen en Milaan met vier lessen die in de Nederlandse praktijk kunnen worden toegepast. Lees verder →

Verkeerskunde over de verkeerskundige van de toekomst

Verkeerskunde (nr 2) geeft in een reeks artikelen inzicht in de verkeerskundige van de toekomst die vooral een rol krijgt in het samenwerken en verbinden. Lees verder →

Kabinet kiest voor nieuwe aanpak geluidsoverlast Schiphol: balans tussen geluidsreductie en beheerste groei

Met het afronden van de balanced approach-procedure heeft het kabinet opnieuw een belangrijke stap gezet in het terugdringen van geluidsoverlast rondom Schiphol. De uitkomsten zijn vastgelegd in het Luchthavenverkeerbesluit (LVB). Deze publicatie gaat gepaard met een nieuwe aanpak voor het terugdringen van de nu nog resterende geluidsoverlast. Minister Madlener past het geluidsdoel aan, zodat ook alle nieuwe en stillere vliegtuigen vanaf november 2025 kunnen gaan meetellen bij het behalen van deze doelstellingen. Lees verder →

KiM publiceert aanvullend onderzoek over vlieggedrag Nederlanders

De inwoners van Nederland vlogen in 2024 samen rond de 100 miljard kilometer. Dat is vergelijkbaar met de afstand die automobilisten aflegden in diezelfde periode in Nederland. Dat blijkt uit een aanvullend onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) naar het vlieggedrag van Nederlanders. 9% van de inwoners is goed voor 50% van de totale vliegafstand. Vooral mensen in een gunstige financiële situatie maken veel vliegkilometers (privé en zakelijk). Lees verder →

16,6 miljoen luchtvaartpassagiers in eerste kwartaal 2025

In het eerste kwartaal van 2025 reisden 16,6 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is ruim 2 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2024. Het aantal vluchten in het handelsverkeer was met 121,5 duizend hetzelfde als in het eerste kwartaal van 2024. Lees verder →

Minister IenW moet extern salderen bij tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht beter motiveren

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State draagt de minister van Infrastructuur en Waterstaat op om binnen een half jaar het tracébesluit ‘A27/A12 Ring Utrecht’ beter te motiveren. Het gaat vooral om de vraag of het wegstrepen (extern salderen) van de stikstoftoename door het wegproject tegen een stikstofafname doordat enkele agrarische bedrijven stoppen, wel voldoet aan de voorwaarden die daarvoor gelden. Dat is de belangrijkste conclusie van de tussenuitspraak. Dit betekent dat op dit moment nog niet duidelijk is of de rijkswegen A12, A27 en A28 rondom Utrecht verbreed kunnen worden. Lees verder →

Op zoek naar maatschappelijke meerwaarde bij de stedelijke snelweg

De snelweg is een onderwerp dat de afgelopen decennia meerdere keren naar voren kwam als urgente kwestie. Ging het begin deze eeuw vooral over het ontwerp van de weg zelf en de blik op het omliggende landschap, inmiddels wordt er met de brede welvaartsbril naar gekeken. En dat met name waar het gaat om de stedelijke snelweg. De publicatie ‘Afslag Meerwaarde’ van het nieuwe Kennis- en Innovatieplatform Stedelijke Snelwegen en Ruimtelijke Ontwikkeling biedt nieuwe perspectieven en instrumenten. Lees verder →