Verkeerskunde over actieve mobiliteit
In Verkeerskunde (nr 3) pleit Wouter Veldhuis (rijksadviseur voor de fysieke leefomgeving) voor nabijheid als rechtvaardig mobiliteitsprincipe. Je wilt daarom buurten met gemengde functies (Flora Nycolaas, gemeente Amsterdam), de voetganger op één te zetten (Lot van Hooijdonk, wethouder Utrecht) , het creëren van een 'thuisgevoel' (Sander van der Ham, stadspsycholoog), voorrangspleinen (Henk Tromp, Move Mobility) en een loopvriendelijke openbare ruimte (CROW-KPVV). Verder artikelen over stadslogistiek (inzet cargobikes), de 'tactical urbanism'-aanpak' (voor schoolstraten), mkba fietsen, Oslo (creëert ruimte voor de voetganger), aanpak sociaal onveilige fietstunnels (Amsterdams zintuigen-onderzoek) en elektrische-fietsslachtoffers (neemt fors toe).
Zie ook:
- artikel Internationale stedenbouw en automobiliteit
- artikel ‘We kiezen voor een ‘doorwaadbare stad’' (Groningen)
- artikel CROW-KpVV-kennis over actieve mobiliteit’