Mobiliteit
Beschikbaar: Handreiking Logistiek en de Omgevingswet!
De Handreiking Logistiek en de Omgevingswet beschrijft hoe gemeenten logistiek kunnen verankeren in hun beleid. Van strategische keuzes in de omgevingsvisie tot praktische maatregelen zoals logistieke hubs, quickscans, pilots en samenwerking met ondernemers. De Handreiking biedt gemeenten concrete handvatten: direct toepasbare inzichten, checklists en praktijkvoorbeelden. De handvatten sluiten aan bij de werkwijze van de Omgevingswet en helpen gemeenten stapsgewijs om logistiek structureel te verankeren in hun beleid. Lees verder →
Onderzoek: 10 procent inwoners Noord-Holland ervaart mobiliteitsarmoede
Mobiliteit is essentieel voor deelname aan de maatschappij, maar onderzoeken tonen aan dat het mobiliteitssysteem hier niet altijd in slaagt. Provincie Noord-Holland wil met haar mobiliteitsbeleid een mobiliteitssysteem ontwikkelen dat iedereen in staat stelt volwaardig mee te doen. Mobycon onderzocht de ervaren mobiliteitsrechtvaardigheid en -armoede, waarbij we opnieuw keken welke factoren mobiliteitsarmoede bepalen. Lees verder →
Miljarden voor betere bereikbaarheid: kabinet versnelt woningbouw in steden en dorpen
De bouw van 273.000 nieuwe woningen in heel Nederland komt vandaag een grote stap dichterbij dankzij de rijksbijdrage aan gemeentelijke projecten die vandaag bekend is gemaakt. In totaal investeert het kabinet € 2,5 miljard in de aanleg van wegen, fietspaden, tunnels en tramlijnen die nieuwe woonwijken bereikbaar maken. Daarnaast trekt het kabinet nog eens € 877 miljoen uit voor noodzakelijke gebiedsgerichte maatregelen voor woningbouwprojecten. Lees verder →
Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht 2025 openbaar gemaakt
Het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht 2025 is dinsdag 11 november 2025 openbaar gemaakt. Van woensdag 12 november 2025 tot en met dinsdag 23 december 2025 kan beroep worden ingesteld tegen dit tracébesluit. Lees verder →
Wachtrij op het stroomnet kan mobiliteitstransitie remmen
Door netcongestie kunnen nieuwe aansluitingen voor laadpalen vertraging oplopen. TNO concludeert dat dit de overstap naar elektrisch rijden belemmert, vooral voor mensen zonder eigen oprit of met beperkte aansluiting. De wachtrij vergroot ongelijkheid en vertraagt de uitrol van publieke laadinfrastructuur. TNO pleit voor alternatieve maatregelen zoals slimme netaansturing en beleidsinterventies om de impact te beperken. Lees verder →
Ondernemers laten 550.000 euro subsidie liggen
Maastricht stelde vorig jaar ruim zes ton beschikbaar om ondernemers te helpen bij het verduurzamen van hun vervoer. Maar van dat bedrag is tot nu toe slechts zo’n 50.000 euro uitgekeerd. Dat betekent dat het overgrote deel van de subsidie – ruim 550.000 euro – nog op de plank blijft liggen. Lees verder →
Vijf lessen om door te pakken op de bekostiging van infrastructuur
De realisatie van het grote woningbouwprogramma is kansloos zonder bijpassende investeringen voor infrastructuur – in de brede zin des woords. Voor energie, klimaat en mobiliteit zijn volop maatregelen nodig, zo bleek tijdens een recente brainstorm van Holland Metropole. Tom Daamen en Jelle Smit brengen verslag uit. Lees verder →
Voor het eerst meer autokilometers dan voor corona
In 2024 reden Nederlandse personenauto’s bijna 122 miljard kilometer in binnen- en buitenland. Dat is 2,3 procent meer dan een jaar eerder, en voor het eerst meer dan in 2019, voor de coronapandemie. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van extra onderzoek bij nieuwe cijfers over voertuigkilometers. Lees verder →
Voorstel eigen ov-bedrijven provincies aangenomen
De Eerste Kamer heeft dinsdag 4 november gestemd over het initiatiefvoorstel van de Tweede Kamer tot de Wet provinciale inbesteding vervoersconcessies. Met het voorstel kunnen provincies zelf een vervoersbedrijf opzetten, een zogenoemde inbesteding. Dit kan bijvoorbeeld als marktpartijen geen interesse tonen in het aanbieden van openbaar vervoer (ov) in dunbevolkte regio's of afhaken vanwege financiële risico's. Lees verder →
Rover wil oplossing uitval treinen Den Haag CS
Door de verbouwing van station Den Haag Centraal rijden er tot februari 2026 structureel minder Sprinters tussen Den Haag HS en Centraal (2 i.p.v. 6 per uur). Ook de intercity Eindhoven–Den Haag valt regelmatig uit. Reizigers worden onvoldoende geïnformeerd, stelt Rover. De belangenorganisatie roept NS en ProRail op tot betere communicatie en snelle verbetering van de dienstregeling. Lees verder →

