Mobiliteit

Kabinet kiest voor nieuwe aanpak geluidsoverlast Schiphol: balans tussen geluidsreductie en beheerste groei

Met het afronden van de balanced approach-procedure heeft het kabinet opnieuw een belangrijke stap gezet in het terugdringen van geluidsoverlast rondom Schiphol. De uitkomsten zijn vastgelegd in het Luchthavenverkeerbesluit (LVB). Deze publicatie gaat gepaard met een nieuwe aanpak voor het terugdringen van de nu nog resterende geluidsoverlast. Minister Madlener past het geluidsdoel aan, zodat ook alle nieuwe en stillere vliegtuigen vanaf november 2025 kunnen gaan meetellen bij het behalen van deze doelstellingen. Lees verder →

16,6 miljoen luchtvaartpassagiers in eerste kwartaal 2025

In het eerste kwartaal van 2025 reisden 16,6 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is ruim 2 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2024. Het aantal vluchten in het handelsverkeer was met 121,5 duizend hetzelfde als in het eerste kwartaal van 2024. Lees verder →

Minister IenW moet extern salderen bij tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht beter motiveren

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State draagt de minister van Infrastructuur en Waterstaat op om binnen een half jaar het tracébesluit ‘A27/A12 Ring Utrecht’ beter te motiveren. Het gaat vooral om de vraag of het wegstrepen (extern salderen) van de stikstoftoename door het wegproject tegen een stikstofafname doordat enkele agrarische bedrijven stoppen, wel voldoet aan de voorwaarden die daarvoor gelden. Dat is de belangrijkste conclusie van de tussenuitspraak. Dit betekent dat op dit moment nog niet duidelijk is of de rijkswegen A12, A27 en A28 rondom Utrecht verbreed kunnen worden. Lees verder →

Deelscooter beter voor milieu dan auto, minder goed dan elektrische fiets

De elektrische deelscooter is per reizigerskilometer beter voor het milieu dan een auto. Bij de productie van elektrische scooters, en de accu's en elektriciteit daarvoor, komen fijnstof en giftige stoffen vrij. Doordat deze productie veelal buiten de dichtbevolkte gebieden of in het buitenland plaatsvindt, worden relatief weinig mensen hieraan blootgesteld in Nederland. Wanneer een ritje op de scooter wordt verkozen boven de (elektrische) fiets is dit minder goed voor het milieu. Lees verder →

Op zoek naar maatschappelijke meerwaarde bij de stedelijke snelweg

De snelweg is een onderwerp dat de afgelopen decennia meerdere keren naar voren kwam als urgente kwestie. Ging het begin deze eeuw vooral over het ontwerp van de weg zelf en de blik op het omliggende landschap, inmiddels wordt er met de brede welvaartsbril naar gekeken. En dat met name waar het gaat om de stedelijke snelweg. De publicatie ‘Afslag Meerwaarde’ van het nieuwe Kennis- en Innovatieplatform Stedelijke Snelwegen en Ruimtelijke Ontwikkeling biedt nieuwe perspectieven en instrumenten. Lees verder →

Advies over maximumaantal vliegtuigbewegingen Schiphol

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft op 23 april 2025 het advies vastgesteld over het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol in verband met de invoering van een maximumaantal vliegtuigbewegingen voor het etmaal en wijziging van het maximumaantal vliegtuigbewegingen voor de nacht. Lees verder →

Fietsersbond: Maak 30 km/u de standaard binnen de bebouwde kom

In 2024 kwamen volgens cijfers van het CBS 246 fietsers om het leven in het verkeer. Dat zijn 24 minder slachtoffers dan in 2023, maar de cijfers blijven zorgelijk: al sinds 2020 zijn de meeste verkeersdoden fietser. Hoewel het voor inzittenden van auto’s veiliger is geworden, geldt dat dus niet voor fietsers en voetgangers. De Fietsersbond pleit voor het verlagen van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom naar dertig kilometer per uur, zoals ruim een jaar geleden in Amsterdam is gebeurd. Lees verder →

Miljarden euro's die waren gereserveerd voor Lelylijn krijgen andere bestemming

De coalitiepartijen trekken 1,9 miljard euro uit voor de aanleg van de Nedersaksenlijn, van Enschede naar Groningen. Dat meldt de BBB. Het bedrag komt uit een pot van 3,4 miljard euro die klaarstond voor de aanleg van de Lelylijn, tussen de Randstad en Noord-Nederland. Lees verder →

Derde Drentse Duitslandagenda: Versterken, verdiepen en verbinden voor een grenzeloze grensregio

De provincie Drenthe presenteert de derde Duitslandagenda, met als titel Versterken, Verdiepen en Verbinden. (...) Op basis van inbreng van Provinciale Staten is de agenda uitgewerkt tot een concreet beleidsplan voor de komende jaren. Zo zet de provincie onder andere in op de aanleg van de spoorlijn Coevorden – Bad Bentheim, het herstel van de busverbinding tussen Emmen en Meppen en het opzetten van handelsmissies om de economische samenwerking met Duitsland verder te versterken. Lees verder →

De (spoor)weg naar werk

Deze studie beoogt inzicht te geven in de gevolgen van een verbeterde ov-ontsluiting voor de arbeidsmarktkansen van bestaande inwoners van minder verstedelijkt gebied. In beleid en in de wetenschappelijke literatuur is namelijk de verwachting dat een verbeterde ov-ontsluiting de kansen op de arbeidsmarkt voor inwoners vergroot. Lees verder →