Mobiliteit

Fietsersbond: Maak 30 km/u de standaard binnen de bebouwde kom

In 2024 kwamen volgens cijfers van het CBS 246 fietsers om het leven in het verkeer. Dat zijn 24 minder slachtoffers dan in 2023, maar de cijfers blijven zorgelijk: al sinds 2020 zijn de meeste verkeersdoden fietser. Hoewel het voor inzittenden van auto’s veiliger is geworden, geldt dat dus niet voor fietsers en voetgangers. De Fietsersbond pleit voor het verlagen van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom naar dertig kilometer per uur, zoals ruim een jaar geleden in Amsterdam is gebeurd. Lees meer over Fietsersbond: Maak 30 km/u de standaard binnen de bebouwde kom

De (spoor)weg naar werk

Deze studie beoogt inzicht te geven in de gevolgen van een verbeterde ov-ontsluiting voor de arbeidsmarktkansen van bestaande inwoners van minder verstedelijkt gebied. In beleid en in de wetenschappelijke literatuur is namelijk de verwachting dat een verbeterde ov-ontsluiting de kansen op de arbeidsmarkt voor inwoners vergroot. Lees meer over De (spoor)weg naar werk

Website City Deal Fietsen voor Iedereen: kennis, tools en inspiratie op één plek

Op 27 maart 2025 lanceerde de City Deal Fietsen voor Iedereen haar nieuwe website. De City Deal heeft als doel om fietsen voor iedereen te stimuleren, met name voor de mensen die nooit geleerd hebben om te fietsen of het niet kunnen betalen. Die mensen helpen we via het zogenaamde fietsecosysteem: hoe kunnen we meer fietsen inzamelen, opknappen, doneren en combineren met fietslessen? De website vormt de centrale plek waar kennis, praktijkvoorbeelden en concrete tools hierover samenkomen. Lees meer over Website City Deal Fietsen voor Iedereen: kennis, tools en inspiratie op één plek

Ook in 2024 langer in de file op Nederlandse snelwegen

Het wordt steeds drukker op de Rijkswegen. In 2024 hebben we langer en vaker in de file gestaan dan in 2023. Dit komt voornamelijk door drukte in de spits, maar ook is er een kleine stijging in het aantal files door werkzaamheden aan en langs de weg. Dit blijkt uit de Rapportage Rijkswegennet 2024. Lees meer over Ook in 2024 langer in de file op Nederlandse snelwegen

Kabinet ziet steeds meer obstakels voor aanleg Lelylijn

De kans dat de Lelylijn wordt aangelegd lijkt steeds kleiner te worden. Er is aanvullend 10,4 miljard euro nodig en dat geld is er niet, laat staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu maandag weten aan de Tweede Kamer. Beginnen met de aanleg zou zorgen voor problemen bij de financiering van andere grote infrastructurele projecten. Lees meer over Kabinet ziet steeds meer obstakels voor aanleg Lelylijn

Akkoord met OV-sector voor aanpak vol stroomnet

Het stroomnet loopt op veel plekken in Nederland tegen de grenzen aan. Hierdoor komen bedrijven en organisaties die een (zwaardere) elektriciteitsaansluiting willen op een wachtlijst. ov-bedrijven kunnen een belangrijke rol spelen bij het ontlasten van het stroomnet. De rijksoverheid, netbeheerders en ov-partijen hebben vandaag afspraken gemaakt hoe de ov-sector de drukte op het stroomnet tegen kan gaan en om ervoor te zorgen dat de ov-sector kan groeien binnen de (toekomstige) grenzen van het stroomnet. Lees meer over Akkoord met OV-sector voor aanpak vol stroomnet

Verkeerskunde over inclusie

Verkeerskunde (nr 1) gaat over inclusie: een mobiliteitssysteem dat recht doet aan iedereen in de samenleving. Dat vraag volgens gasthoofdredacteur Jan-Derk van 't Rot (Muconsult) om fundamentele, soms radicale keuzes. Met artikelen over deelonderwerpen waarin inclusie een rol speelt: ontwerp, integreren in alle projectfasen, vrijwilligersvervoer, parkeren, deelmobiliteit (vraagt om structurele aanpassingen in financiering, infrastructuur en beleidskaders), veiligheid in ov en verzorgingsplaatsen langs snelwegen. Lees meer over Verkeerskunde over inclusie

Noord-Holland, Den Helder en Defensie investeren in het Maritiem Cluster van Den Helder

De provincie Noord-Holland, de gemeente Den Helder en het ministerie van Defensie hebben aanvullende afspraken gemaakt over de ontwikkeling van de haven van Den Helder. De partijen gaan financieel bijdragen aan de projecten die de bereikbaarheid van de haven en de leefbaarheid van de stad verbeteren. Lees meer over Noord-Holland, Den Helder en Defensie investeren in het Maritiem Cluster van Den Helder

Inkomen van zo'n 650.000 huishoudens ontoereikend voor een auto

7,5% tot 9,0% van de Nederlandse huishoudens heeft momenteel geen auto omdat ze die zich financieel niet kunnen veroorloven. Dit komt neer op grofweg 650.000 van de 8 miljoen huishoudens in Nederland. Van de huishoudens zonder auto is dit een derde. Bij veel huishoudens zonder auto spelen de financiën dus geen of een ondergeschikte rol. Dit blijkt uit het onderzoek 'Financieel autoloos' van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Lees meer over Inkomen van zo'n 650.000 huishoudens ontoereikend voor een auto

De binnenvaart toekomstbestendig maken

Hoe kan de binnenvaart zich aanpassen aan en meer grip krijgen op de gevolgen van een veranderend klimaat? In het onderzoeksproject TRANS2 werkten 15 partijen de afgelopen twee jaar onder leiding van Deltares aan dit vraagstuk; de transitie naar een klimaatbestendig en duurzaam Rotterdams achterlandtransport. Lees meer over De binnenvaart toekomstbestendig maken