Mobiliteit

Eindhoven: Techbedrijven starten samen fonds voor flinke investering in regio

De technologiebedrijven in de regio zoals ASML, VDL, Philips en Prodrive Technologies, steken een groot bedrag in de regio. Het geld moet helpen bij het leefbaar houden van de regio, nu Brainport staat voor een flinke groeispurt. In totaal steken de bedrijven gezamenlijk 219 miljoen euro in het Brainport Partnerfonds, waarvan het overgrote deel in bereikbaarheid wordt gestopt. Lees meer over Eindhoven: Techbedrijven starten samen fonds voor flinke investering in regio

Kwart Nederlanders goed voor gros van aantal gemaakte vliegreizen

Een kwart van de inwoners van Nederland maakt het merendeel van alle vliegreizen (75%). Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid naar het vlieggedrag van Nederlanders tussen september 2023 en augustus 2024. De helft van de inwoners vloog in deze periode niet. 13% is 'veelvlieger'. Deze reizigers maken 3 of meer vliegreizen per jaar. Dit en meer staat in de publicatie 'De Vliegende Hollander 2024'. Lees meer over Kwart Nederlanders goed voor gros van aantal gemaakte vliegreizen

Staatssecretaris ziet weinig mogelijkheden om door te gaan met de Lelylijn

Staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu ziet maar weinig mogelijkheden om de aanleg van de Lelylijn te financieren. Dat blijkt uit antwoorden die Jansen heeft gegeven op Kamervragen van NSC en BBB. Lees meer over Staatssecretaris ziet weinig mogelijkheden om door te gaan met de Lelylijn

Gestage groei van reizigerskilometers verwacht

Nederlanders legden in 2023 in eigen land meer kilometers af dan in 2022, maar minder dan in 2019. De door goederen afgelegde afstand daalde juist in 2023. De komende jaren zal naar verwachting zowel het personenverkeer als het goederenvervoer groeien. Dit staat in de Kerncijfers Mobiliteit 2024 van het KiM. Lees meer over Gestage groei van reizigerskilometers verwacht

Regio Zwolle en Rijk: aan de slag met 6 stationsomgevingen

Kampen, Raalte, Steenwijk, Meppel, Hardenberg en Hoogeveen en de provincies Drenthe en Overijssel hebben met het Rijk afspraken gemaakt om samen de spoorstations en hun omgeving te ontwikkelen. Dit om de groeiende vraag naar wonen en werken, gecombineerd met de daarbij behorende mobiliteitsopgave in de regio ruimte te geven. In de regio Zwolle worden de komende jaren 50.000 huizen gebouwd. De zes gemeenten dragen daar, met samen ongeveer 16.000 woningen, voor een belangrijk gedeelte aan bij. Lees meer over Regio Zwolle en Rijk: aan de slag met 6 stationsomgevingen

Rijk en Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeren in versterking ov

Vanaf 2030 moet de metro tussen Rotterdam en Den Haag elke vijf minuten rijden. Daarin investeren het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) 550 miljoen euro. Om de verwachte reizigersgroei van 3% per jaar op deze nu al intensief gebruikte metrolijnen op te vangen, is het nodig om de frequentie in 2030 te verhogen. De regio verwacht tot 2040 400.000 nieuwe inwoners in het gebied. Lees meer over Rijk en Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeren in versterking ov

Rijk en regio onderzoeken alternatieve financiering IJmeerverbinding

De Metropoolregio Amsterdam (MRA) voert volgend jaar samen met het Rijk een verkenning uit naar de mogelijkheden van alternatieve bekostiging van de IJmeerverbinding. Hierbij kan onder meer worden gedacht aan private investeringen. Lees meer over Rijk en regio onderzoeken alternatieve financiering IJmeerverbinding

Forse inzet op onderhoud infrastructuur en ruimte voor aanlegprojecten

Het kabinet heeft 2,5 miljard euro beschikbaar om nieuwe woonwijken goed bereikbaar te maken. Daarmee wil de regering de bouw van nieuwe woningen stimuleren en makkelijker maken. Het gaat om maatregelen op plekken waar op korte termijn nieuwe woningen gebouwd kunnen worden. Om welke projecten het precies gaat, wordt op een later moment besloten. Verder wordt er ongeveer 700 miljoen euro geïnvesteerd in de aanpak van wegen en bereikbaarheidsmaatregelen in de regio’s. Lees meer over Forse inzet op onderhoud infrastructuur en ruimte voor aanlegprojecten

Vliegen naar een duurzaam energiesysteem

De komende decennia wil de luchtvaart overschakelen van het gebruik van fossiele kerosine als energiedrager naar duurzame, niet-fossiele energiedragers. Dat zijn bio- en e-kerosine, elektriciteit en waterstof. De overheid kan helpen om deze energietransitie tot stand te brengen, namelijk met beleid om de verduurzaming van de luchtvaart richting te geven en onzekerheden voor marktpartijen te verkleinen. Tegelijkertijd moet zij ook andere overheidsdoelen in het oog houden, zoals de internationale bereikbaarheid van Nederland. Dat de afweging van doelen en beleidsinstrumenten lastig is, blijkt uit het KiM-onderzoek waarin de rol van de overheid bij deze energietransitie is verkend. Lees meer over Vliegen naar een duurzaam energiesysteem

Onderzoek Lelylijn op de lange baan geschoven

Het kabinet gaat voorlopig geen onderzoek doen naar de aanleg van de Lelylijn. Ook de plannen voor de Nedersaksenlijn gaan in de ijskast. Dat hebben bestuurders van de drie noordelijke provincies gisteravond te horen gekregen op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Lees meer over Onderzoek Lelylijn op de lange baan geschoven