Mobiliteit

Klimaatneutrale mobiliteit in 2050: zitten we op de goede weg of zijn we het spoor bijster?

Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn. In dit paper voor het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 2024 laten de onderzoekers van PBL zien dat er de afgelopen jaren stappen gezet zijn richting een klimaatneutraal mobiliteitssysteem. Tegelijkertijd liggen er nog uitdagingen, zowel op het gebied van technologie als gedrag. Lees meer over Klimaatneutrale mobiliteit in 2050: zitten we op de goede weg of zijn we het spoor bijster?

'Bouw 300.000 woningen vertraagd door bezuinigingen op het openbaar vervoer'

Als het kabinet 110 miljoen euro bezuinigt op het openbaar vervoer komt de bouw van 300.000 woningen in gevaar. De nieuw te bouwen woningen moeten goed bereikbaar zijn. Zonder goed ov is dat onmogelijk. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Vervoerregio Amsterdam roepen het kabinet dan ook op af te zien van de voorgenomen bezuiniging. Lees meer over 'Bouw 300.000 woningen vertraagd door bezuinigingen op het openbaar vervoer'

Fatbikes zijn niet de boosdoeners

TU/e onderzoekers geven aan: “Het debat over de conflicten tussen fatbikes, bromfietsen en fietsen overschaduwt het echte probleem: auto’s krijgen te veel ruimte.” Lees meer over Fatbikes zijn niet de boosdoeners

Investeringen in infrastructuur vergroten ongelijkheid

Niet alle bevolkingsgroepen profiteren in gelijke mate van grote infrastructurele investeringen. Middelen om tot een eerlijker verdeling van de winst te komen met belastingen of gebiedsinvesteringszones zijn nog onderontwikkeld. Dat schrijft prof. dr. Frank van Oort in zijn perspectiefbijdrage ‘Meervoudige waardecreatie en brede welvaart bij infrastructuurprojecten in de metropoolregio Rotterdam-Den Haag’ in het kwartaalblad Real Estate Research Quarterly van de Vereniging van Onroerendgoedonderzoekers Nederland (VOGON). Lees meer over Investeringen in infrastructuur vergroten ongelijkheid

De effecten van fietsinfrastructuur op wonen, werken en reizen

De aanleg van fietspaden in Nederland heeft ervoor gezorgd dat meer mensen op de fiets naar hun werk gaan. De groep forensen die fietst naar het werk stijgt dankzij de paden van 20% naar rond de 25% - een toename van ongeveer 350.000 fietsers. Daarnaast zijn mensen dichter bij hun werk gaan wonen, waardoor de gemiddelde woon-werkafstand 6% kleiner is. Ook zijn steden compacter geworden door de veranderde infrastructuur. Dit blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau. Lees meer over De effecten van fietsinfrastructuur op wonen, werken en reizen

76 miljoen luchtvaartpassagiers in 2024, 6 procent minder dan in 2019

In 2024 reisden 76,2 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is bijna 7 procent meer dan in 2023, maar 6 procent minder dan in 2019, voor de coronapandemie. Er waren 537 duizend vluchten in het handelsverkeer, ruim 6 procent meer dan een jaar eerder. Het vrachtvervoer door de lucht nam met bijna 8 procent toe tot ruim 1,5 miljoen ton. Lees meer over 76 miljoen luchtvaartpassagiers in 2024, 6 procent minder dan in 2019

Amsterdam zet koers naar grachten zonder uitstoot

Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen. Dat betekent stil en schoon varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht. Lees meer over Amsterdam zet koers naar grachten zonder uitstoot

Filerecords in 2024, minister Madlener onderneemt actie

Het was in 2024 historisch druk op de Nederlandse wegen: nog nooit was de filedruk zo hoog. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van Rijkswaterstaat. De belangrijkste oorzaak is dat veel mensen vaak op hetzelfde tijdstip tegelijkertijd in de auto stappen. Daarom start minister Barry Madlener de nieuwe campagne ‘Spitsvrij’, die mensen oproept om de spits vaker te mijden, als dat voor hen mogelijk is. Lees meer over Filerecords in 2024, minister Madlener onderneemt actie

Vier scenario’s voor het Nederlandse mobiliteitssysteem in 2050

Ter ere van haar 183e verjaardag presenteert de TU Delft vier radicale, maar realistische scenario’s voor de toekomst van het Nederlandse mobiliteitssysteem in 2050. Deze scenario’s zijn ontwikkeld door een multidisciplinair team onderzoekers, genaamd ‘de Mobilisers,’ en dienen als strategisch denkkader om stakeholders in de overheid, het bedrijfsleven en kennisinstituten te helpen bij het doorgronden van de complexe uitdagingen rondom mobiliteit. De vier scenario’s en het bijbehorende rapport zijn online in te zien. Lees meer over Vier scenario’s voor het Nederlandse mobiliteitssysteem in 2050

Mobiliteitshubs in een naoorlogse wijk, een nieuw ontmoetingspunt

Mobiliteitshubs verbinden tal van voorzieningen en gaan daarmee een stap verder dan de bekende parkeergarage met snoepautomaat. Maar de hubs blijken in naoorlogse woongebieden zelfs als multifunctionele wijkhub te kunnen functioneren. Lees meer over Mobiliteitshubs in een naoorlogse wijk, een nieuw ontmoetingspunt