Extern nieuws vitale binnensteden

Reductie plancapaciteit detailhandel Parkstad

RO magazine, 25 november 2024

Ingrijpen op de krimpende retailmarkt is een speerpunt van het samenwerkingsverband van de zeven gemeenten in Stadsregio Parkstad. Wat begon met de Structuurvisie Ruimtelijke Economie Zuid-Limburg (SVREZL) culmineerde onlangs in het wegstrepen van ongewenste retailbestemmingen op werklocaties. Met gebruik van een facet bestemmingsplan, en vitale stads- en dorpskernen en betere benutting van schaarse werklocaties als doel.

Lees verder


Bas Buvelot (CBRE IM) over de binnenstedelijke transformaties van warenhuizen

City Deal Dynamische Binnensteden, 9 oktober 2024

De City Deal Dynamische Binnensteden is inmiddels ruim een jaar onderweg. Nu de eerste initiatieven vanuit de deelnemende steden vorm beginnen te krijgen, wordt het tijd om deze ideeën te toetsen in de markt. We spreken vastgoedman Bas Buvelot, directeur asset development bij CBRE Investment Management.

Lees verder


Zo economisch vitaal zijn Nederlandse centrumgebieden

Goudappel, 2 september 2024

Hoe staat het met de economische vitaliteit van de 100 grootste centrumgebieden in Nederland? Welke maatregelen hebben effect? En wat zijn verbeterkansen? Goudappel brengt het in kaart met de Vitaliteitsbenchmark Centrumgebieden. De belangrijkste inzichten:

  • Terwijl het aantal bestedingen per inwoner stijgt, daalt het aantal voorzieningen per centrumgebied;
  • Betere ruimtelijke kwaliteit en minder leegstand leiden tot hogere vitaliteit;
  • De compactheid van centra neemt toe.

Lees verder


“De aanpak van ondermijning is een middel om de leefbaarheid van binnensteden te vergroten”

City Deal Dynamische Binnensteden, 4 juli 2024

Adrienne Huisman, senior beleidsmedewerker bij de directie Veiligheid en Bestuur van het ministerie van Justitie en Veiligheid: “We moeten de aanpak van ondermijning niet als doel op zich zien, maar als middel om de leefbaarheid van een stad te vergroten." Ze werkt onder meer aan aan een tool waarmee een gemeente kan analyseren waar de kwetsbaarheden én de kwaliteiten van bedrijven in de binnenstad zitten.

Lees verder


“We moeten in de City Deal niet alleen halen, maar ook brengen”

City Deal Dynamische Binnensteden, 3 juni 2024

Roos van der Doe is gebiedsadviseur ruimtelijke economie centrum bij gemeente Rotterdam. Eén van de belangrijkste thema’s in de City Deal is voor Roos de betaalbaarheid van werkruimte. Zij geeft mee: “probeer ook te bedenken wat je zelf doet, relevant kan zijn voor andere steden. Ook als het nog niet perfect of een pilot is.”

Lees verder


Winkelstraten Nederland dit voorjaar veel drukker

Locatus, 22 mei 2024

Dit voorjaar ging Locatus de straten op om de halfjaarlijkse passantentellingen uit te voeren in 33 winkelgebieden. De resultaten van deze tellingen laten een forse opleving van de drukte in de Nederlandse winkelstraten zien. De passantenaantallen overstijgen voor het eerst de cijfers van voor corona, alleen niet in kleinere steden. Bij kleine steden is het herstel ook zichtbaar, maar zij zijn nog niet volledig terug op het niveau van voor corona. Ondanks de herstellende passantenaantallen zien de onderzoekers van Locatus de laatste maanden de leegstand weer oplopen, van 6% van het aantal panden in de zomer van 2023 naar nu 6,4%. Het herstel van de passanten en bezoekersaantallen heeft nog geen directe weerslag op de bezettingsgraad van de winkelpanden.

Lees verder


Meer winkels in 2024

CBS, 30 april 2024

Op 1 januari 2024 telde Nederland ruim 83 duizend fysieke winkels. Dat zijn er 1,1 duizend meer dan vorig jaar. Hiermee wordt de dalende trend van het afgelopen decennium onderbroken. Het aantal doe-het-zelfwinkels steeg het meest, het aantal tuincentra, bloemen- en dierenwinkels daalde het sterkst. Net als in voorgaande jaren is het aantal webwinkels gestegen. Er waren op 1 januari 2024 ruim 95 duizend webwinkels in Nederland.

Lees verder


“De transformatie van de binnensteden moet bijdragen aan het oplossen van de grote maatschappelijke opgaven”

City Deal Dynamische Binnensteden, 27 maart 2024

Marieke de Vries is beleidsmedewerker Verstedelijking bij de directie Ruimtelijke Ontwikkeling (ministerie van BZK). Haar rol is om de ruimtelijke kwaliteit in binnenstedelijke ontwikkeling centraal te zetten. En hoe we de geleerde lessen kunnen toepassen op een brede groep steden.

Lees verder


Wetenschappers: goed ontworpen winkelstraten vergroten welzijn van ouderen

Gebiedsonwikkeling.nu, 28 februari 2024

Winkelstraten hebben de potentie om het welzijn van ouderen te bevorderen. De kwestie is echter dat gebiedsontwikkelaars die potentie nog lang niet altijd benutten. Dat stellen Britse wetenschappers in nieuw onderzoek. “Deze publieke ruimtes bieden tegelijkertijd kansen voor actief ouder worden en het bij elkaar brengen van gemeenschappen.”

Lees verder


“De binnenstad moet meer zijn dan een koopcentrum om haar maatschappelijk waarde te behouden.“

City Deal Dynamische Binnensteden, 17 februari 2024

David Lansen is beleidsadviseur locatiebeleid bij INretail en legt in zijn rol de verbinding tussen retail en overheid. De achterban van INretail heeft zo’n 13.000 winkels door heel Nederland in ieder denkbaar winkelgebied. David vindt het idee achter de City Deal – grip op vastgoed – treffend en ziet de huidige regelgeving deze transformatie onvoldoende faciliteren.

Lees verder


Kamerbrief over de toekomst van de Retailagenda

Ministerie van EZK, 23 januari 2024

Minister Adriaansens (EZK) informeert de Tweede Kamer over de toekomst van de Retailagenda. De Retailagenda gaat over winkels en binnensteden. De minister beantwoordt ook vragen over de mogelijkheid nieuwe subsidies te verlenen onder de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL).

De partners van de Retailagenda hebben een nieuwe agenda opgesteld, als basis voor een hernieuwde samenwerking voor de periode 2024-2027. Daarbij ligt de focus op een beperkt aantal thema’s, waar de Retailagenda meerwaarde kan bieden: transformatie van binnensteden, de levendigheid van kernen, innovatie en digitalisering en arbeidsmarkt en human capital-agenda.

Lees verder

Zie: Retail Agenda 2024-2027


Leegstand begint weer te stijgen

Locatus, 10 januari 2024

2023 was een turbulent jaar in de retail met een golf aan faillissementen van grote retailketens als BigBazar, Perry Sport en BCC. Ondanks deze golf aan faillissementen bleef de leegstand in 2023 lang stabiel op 6% van het aantal winkelpanden. Pas in het laatste kwartaal van 2023 begon de leegstand op te lopen om op 31 december uit te komen op 6,2%.

Lees verder


Steeds meer horecazaken moeten sluiten vanwege hoge kosten en schulden

de Ondernemer, 3 oktober 2023

Het aantal horecazaken dat in de eerste jaarhelft de deuren heeft gesloten, was groter dan de afgelopen vijf jaren. Meer dan vierduizend ondernemers gooiden het bijltje erbij neer, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Ook het aantal faillissementen stijgt hard.

Lees verder


De impact van faillissementen op de winkelmarkt: zes vragen en antwoorden

Stec groep, 14 september 2023

Steeds meer retailers zitten in de problemen of vallen om. Big Bazar, Shoeby, Score en BCC: de namen volgen elkaar in rap tempo op. Meer faillissementen in retail gaan volgen, aldus kredietverzekeraar Allianz. Zowel grote winkelketens als kleinere ondernemingen hebben moeite om financieel het hoofd boven water te houden. Zes vragen en antwoorden over de situatie op de winkelmarkt en wat dit betekent voor binnensteden.

Lees verder


Welke winkels zijn er steeds minder?

CBS, 8 september 2023

Winkels die cd’s en dvd’s verkopen zijn er steeds minder in Nederlandse winkelstraten. Waren er tien jaar geleden nog 455 winkels in audio- en video-opnamen, in 2023 zijn dat er 200. Ook veel speelgoedwinkels en schoenenwinkels sloten hun deuren.

Lees verder


Sterke afname aantal kledingwinkels, behalve tweedehands

ABN AMRO, 5 september 2023

Het aantal modewinkels is sinds het uitbreken van de coronapandemie met 10 procent gedaald. De hardste klappen zijn gevallen bij winkels in schoenen, damesmode en kinderkleding. Het onlinekanaal is een grote concurrent, maar de groei van de totale bestedingen aan kleding vlakt in zijn geheel ook af, zo laten de transactiedata van ABN AMRO zien.

Lees verder


Minder winkels in 2023

CBS, 10 mei 2023

Nederland telde 82,1 duizend fysieke winkelvestigingen op 1 januari 2023. Dit zijn 1,6 duizend winkels minder dan een jaar eerder. Dit is de sterkste daling sinds het uitbreken van de coronapandemie. Het aantal winkels in schoenen en lederwaren daalde het sterkst, het aantal winkels in overige voedingsmiddelen steeg het meest.

Lees verder


Onderzoek: binnenstad moet drastisch verbouwd

Binnenlands Bestuur, 21 april 2023

Een koopcentrum volstaat niet meer. De nieuwe binnenstad is de plek waar een breed publiek iets kan beleven. Liefst klimaatbestendig, natuurlijk. Binnenlands Bestuur onderzocht hoe ver gemeenten bij die opgave zijn. En waar ze zoal tegenaan lopen.

Lees verder


Slimmere stadslogistiek lukt alleen door samenwerken

Gebiedsontwikkeling.nu, 8 maart 2023

Wie aan stadslogistiek denkt, ziet drukke binnensteden, racende pakketbezorgers in de buurt, geparkeerde busjes op de stoep voor zich – en ontelbare lokale regeltjes om de bevoorrading te organiseren. De groeiende stadslogistiek geeft hoofdbrekens. Volgens lector Walther Ploos van Amstel moeten gemeenten, transporteurs, logistieke vastgoedeigenaren en gebiedsontwikkelaars de handen ineenslaan voor een slimmere stadslogistiek.

Lees verder


Grootste krimp winkelmarkt voorbij, transformatieopgave blijft groot

Stec groep, 9 februari 2023

De de winkelmarkt staat opnieuw voor onzekere tijden door teruglopende consumptie en oplopende prijzen. Structureel lijkt de grootste krimp in de fysieke winkelmarkt echter voorbij. Vanwege de leegstand in tal van centra blijft de transformatieopgave onverminderd groot. Vastgoedpartijen verhoogden de huren van winkelvastgoed in 2022 met 9%. Inflatie en herstel van de winkelmarkt zijn de belangrijkste factoren. Dat staat in de publicatie ‘marktverwachtingen 2023-2025’.

Lees verder


Winkelleegstand neemt af in Nederland

CBS, 14 december 2022

De winkelleegstand is in Nederland is afgenomen. Was de relatieve leegstand op 1 januari nog 2020 8,91 procent en op 1 januari 2021 8,69 procent, op 1 januari 2022 is de leegstand van winkels teruggelopen tot 8,16 procent. De gemeenten met de hoogste relatieve leegstand van winkels (28 procent) waren Renswoude (Utrecht) en Bergen (Limburg).

Lees verder


Supermarkt belangrijke factor binnen succesvolle winkelcentra

Colliers, 17 november 2022

Joshy Ottens dook voor haar afstudeerscriptie in de branchering van winkelcentra. Daaruit blijkt dat branchering zeker een rol speelt in het succes. Zo hebben supermarkten als publiekstrekker een belangrijke rol in het succes, terwijl een groot aandeel mode & luxe vaak gepaard gaat met hogere leegstandscijfers. Maar branchering is zeker niet de enige factor die het succes verklaart. Andere factoren van invloed zijn de bereikbaarheid en parkeergelegenheid, maar ook de uitstraling van een winkelcentrum.

Lees verder


De toekomst van de stedelijke plint: van platte transacties naar waardevolle interacties

Gebiedsontwikkeling.nu, 10 november 2022

Stedenbouwkundig onderzoeker Conrad Kickert pleit voor een bredere blik op de stedelijke plint. Gebiedsontwikkelaars moeten hun ideaalbeeld voor plinten uitbreiden van geldelijke transacties naar menselijke interacties. Dan maken ze veel meer kans op stedelijk leven op ooghoogte.

Lees verder


Leefbaarheid in gevaar door druk op winkels

INretail, 7 november 2022

De situatie in de detailhandel is alarmerend. Alleen al door hoge energielasten, steeds hogere huurkosten en stijgende loonkosten boekt het grootste deel van de ondernemers de komende jaren een negatief bedrijfsresultaat. Dat blijkt uit het onderzoek Effecten van kostenstijgingen voor de Detailhandel van Panteia, dat in opdracht van brancheorganisaties in de detailhandel de effecten van deze kostenverhogingen heeft doorgerekend. De brancheorganisaties roepen het kabinet op tot een beter passende tegemoetkomingsregeling voor energiekosten. Verder vragen ze om er nu eindelijk voor te gaan zorgen dat meer werken loont en de loonkosten voor ondernemers dalen. Daarbij past het niet om het wettelijk minimumuurloon vanaf 2024 te baseren op een 36-urige werkweek. Ook wordt het kabinet gevraagd zich uit te spreken tegen extreme indexaties die verhuurders toepassen op de huren van winkelpanden.

Lees verder


Functiemenging is de manier om het buurtwinkelcentrum van nieuw elan te voorzien

Gebiedsontwikkeling.nu, 31 oktober 2022

Structurele leegstand teistert menig buurtwinkelcentrum in Nederland. En dat terwijl het lokale winkelcentrum méér kan zijn dan alleen een plek om de dagelijkse boodschappen te doen. Gebiedstransformatie is dan ook noodzakelijk om het tij van het winkelcentrum te keren. De eerste projecten geven hoop.

Lees verder

Lees ook: onderzoek Het kloppend hart van de wijk van AM.


‘Winkelleegstand in binnensteden voor, tijdens en na de pandemie’

PBL, juni 2022

De coronapandemie heeft een plotselinge en ingrijpende impact gehad op het functioneren van de binnenstad. Winkelstraten stonden ineens leeg, toeristen verdwenen uit het straatbeeld en overal waren de rolluiken dicht. Hoe staat het inmiddels met de vitaliteit van binnensteden en de leegstand van winkels? Deze studie is een vervolg op de publicatie Veerkracht op de proef gesteld van 2020.

Lees verder


‘Vitaliteitsbenchmark centrumgebieden 2022’

Goudappel, juni 2022

Nederlandse centrumgebieden zijn volop in ontwikkeling. Recente nieuwsberichten tonen aan dat de winkelleegstand is afgenomen, onder andere door de transformatie naar nieuwe functies als wonen en werken. Dit betekent niet dat de zorgen om de Nederlandse centrumgebieden voorbij zijn. Elk centrum heeft zijn eigen verhaal en problematiek. Met de Vitaliteitsbenchmark Centrumgebieden brengt Goudappel de aantrekkelijkheid en het toekomstperspectief van de 100 grootste centrumgebieden in Nederland integraal in beeld.

Lees verder


De kwetsbaarheid van de ‘cappuccino-stad’

Rijksuniversiteit Groningen, 28 juni 2022

Doodse binnensteden, waar het leven uit is geslagen door corona en lockdowns. Stadsgeograaf Martin Boisen schreef er midden in de tweede coronagolf een blog over. Een tragisch, zelfs melancholisch beeld, dat volgens hem ook tot nadenken stemt: ‘Hoe kan het dat sommige binnensteden zo doods zijn wanneer de bezoekers thuisblijven? Toerisme bevordert de levendigheid, maar heeft ook de kracht alle andere vormen van levendigheid weg te drukken.’ Hoe is dit zo gekomen? En is het mogelijk het weer om te buigen?

Lees verder


The Past of Our Storefront Future: A Century of Post-Transactional Storefront Transformations in The Hague’s Urban Core

Built Environment, Volume 48, Number 1, Spring 2022, pp. 11-29

This article explores how storefronts have transformed into post-transactional functions over the past century in the urban core of The Hague,

Lees de publicatie


Digital marketing activities by Dutch place management partnerships: A resource-based view

Cities, Volume 123, April 2022

In most shopping areas, there are place management partnerships (PMPs) that aim to increase the competitiveness of the area. Collective digital marketing activities, such as the adoption and update of collective websites and social media pages, provide opportunities in this regard. Currently, the extent to which digital marketing activities are being employed varies widely among PMPs. However, studies investigating the factors that influence the uptake of digital marketing activities are lacking. This study applies a resource-based view to fill this gap, using data from an online survey about collective digital marketing activities among 164 official representatives of PMPs in urban shopping areas in the Netherlands.

Lees verder


Resultaten koopstromenonderzoek 2021

I&O Research, Bureau Stedelijke Planning en BRO, februari 2022

Uit het grootste koopstromenonderzoek in Nederland ooit (KSO21) blijkt dat ‘winkelen’ in vijf jaar tijd een compleet andere gedaante heeft gekregen. Het onderzoek, gebaseerd op ruim 180.000 enquêtes, levert vijf belangrijke inzichten op. Online winkelen blijft onverminderd populair. De afgelopen vijf jaar is het aantal bezoekers in veel winkelgebieden gehalveerd. De grote binnensteden van Nederland zijn hierbij het hardst getroffen.

Lees verder


Ondersteuning voor aanpak winkelgebieden via Impulsaanpak

VNG, 30 september 2021

De retail in de winkelgebieden van binnensteden en kernen staat sterk onder druk, met structurele leegstand tot gevolg. Verloedering ligt op de loer en binnensteden worden steeds minder leefbaar en aantrekkelijk. Met het programma Impulsaanpak Winkelgebieden wil het rijk lokale projecten stimuleren en ondersteunen die de leegstand in binnensteden terugdringen.

Lees verder


Winkelgedrag is veranderd: ‘Minder mensen op straat, die meer uitgeven!’

Nu.nl / RMC, 9 september 2021

Wat is er nu werkelijk veranderd in de winkelstraten als gevolg van de pandemie. ‘Minder mensen op straat, die meer uitgeven!’, concludeert marktonderzoeker RMC. Ons collectieve winkelgedrag is veranderd onder meer omdat winkelen dringend werd afgeraden tijdens de pandemie, winkels tijdelijk gesloten zijn geweest en we bij online winkelen dubbel digit groeicijfers zagen. Conclusie: shoppers in winkelstraten komen gericht winkelen en kopen meer omdat ze beter voorbereid zijn en meer te besteden hebben. Advies van RMC aan de ondernemers in retail: besteed alle tijd van de wereld aan de binnenkomende klant, want het zijn allemaal kopers met een dikke portemonnee.

Lees verder (RMC)


Leegstand aanpakken: stadscentrum als belevenis

VNG Magazine, 27 augustus 2021

De impact van corona op binnensteden is groot. De donkerste scenario’s gaan uit van een winkelleegstand van 40 procent. Nijmegen heeft daar weinig last van, blijkt uit een rondgang met de wethouder en de binnenstadmanager. Toch wordt ook hier hard gewerkt aan de binnenstad van de toekomst.

Lees verder


Winkelleegstand ondanks corona gedaald, maar niet in grote binnensteden

NOS, 19 augustus 2021

Hoewel fysieke winkels het door de lockdowns moeilijk hebben gehad, is de leegstand van winkelpanden toch gedaald. Het gaat om een lichte daling, meldt winkeldataverzamelaar Locatus: begin dit jaar stond nog 7,5 procent van alle winkelpanden leeg, deze maand is dat 7,2 procent.

Lees verder

Lees ook: De paradox van de winkelleegstand in coronatijd (Locatus)


‘Stilte voor de storm in winkelstraten’

Vastgoedmarkt, 27 juli 2021

Denk niet dat toename van de winkelleegstand zal meevallen nu faillissementen nog uitblijven. De sanering van binnensteden vraagt om regionale samenwerking en professionalisering. Nu al. Dat betoogt Cees-Jan Pen, lector De ondernemende regio aan Fontys Hogescholen in Eindhoven.

Lees verder


Sense of place, shopping area evaluation, and shoppingbehaviour

Wiley, 2 juni 2021

In order to turn the trend of decreasing numbers of visitors in shopping areas, retailers seem to agree on the importance of creating experiences for consumers. Yet sense of place research focusing on shopping areas is limited and has not yet fully explored the extent to which sense of place is related to shopping behaviour within physical shopping areas. In this study, we used the concept of sense of place to study a consumer’s experience in inner-city retail environments.

Lees verder


Extra geld voor kwakkelende stadscentra

Binnenlands Bestuur, 17 mei 2021

Het kabinet trekt 100 miljoen euro uit voor de herstructurering van winkelgebieden in stadscentra. In een brief aan de Tweede Kamer zegt staatssecretaris Mona Keijzer (ministerie van EZK) te verwachten dat de coronacrisis het verdwijnen van mode, sport en schoenenwinkels verder zal versnellen. Het geld moet gemeenten en marktpartijen helpen om verloedering tegen te gaan.

Lees verder

Lees ook: Corona dwingt gemeenten tot scherper centrumbeleid (Binnenlands Bestuur, 14 mei 2021) – Hoe krijg je het centrum straks weer bruisend? Bericht uit Deventer en Roosendaal.


Bijna 900 winkels minder in 2020

CBS, 20 april 2021

Op 1 januari 2021 waren er 85,5 duizend fysieke winkelvestigingen in Nederland, bijna 900 minder dan een jaar eerder. Deze afname ligt in lijn met de gemiddelde daling sinds 2010, zodat een duidelijke invloed van de coronacrisis vooralsnog niet zichtbaar is. Het aantal winkels in lectuur en schrijfwaren daalde het sterkst, het aantal winkels in computers en software nam het hardst toe.

Lees verder


Retailinnovatie in de praktijk: 7 webinars met praktische tips en ervaring

Najaar 2020: zeven webinars (september 2020 – januari 2021) over retailinnovatie in de praktijk. De Retailagenda organiseert deze voor gemeenten, retailers, vastgoedpartijen en andere professionals die zijn betrokken bij de ontwikkeling van binnensteden en winkelgebieden.

Meer informatie en terugkijken


PBL voorziet forse toename van winkelleegstand binnensteden

PBL. 3 december 2020

De coronamaatregelen leggen een hoge druk op de economische vitaliteit van binnensteden. Het aantal passanten in de hoofdwinkelstraten is nog altijd veel lager dan voor corona. Ondernemers komen daarbij in de problemen en ontslaan werknemers. Jongeren en laagopgeleiden worden hierdoor onevenredig getroffen en gemeenten hebben meer uitgaven en minder inkomsten. De analyse die het PBL maakte samen met onderzoeksbureau Locatus over de huidige binnensteden laat een verwachte forse toename zien van winkelleegstand in 2022: een toename van meer dan veertig procent. Dat staat in het PBL-rapport Veerkracht op de proef.

Lees verder


Hoe ontwrichtend is de impact van corona op binnensteden?

SER, 24 november 2020

Lege winkelcentra en failliete horeca. De lockdown en andere coronamaatregelen laten hun sporen na in binnensteden. Wat is de sociaaleconomische impact? En welke oplossingen zijn er om de binnensteden perspectief te (blijven) bieden? Een interview met drie betrokkenen: Emma Briggs (gemeente Eindhoven), Henri de Groot
(SER-kroonlid en hoogleraar regionaal-economische dynamiek) en Krein Bons (directeur Van Harenschoenen).

Lees verder


Alle hens aan dek in de binnenstad

Binnenlands Bestuur, 23 oktober 2020

Opinie (Cees-Jan Pen). Binnensteden staan onder druk en wachten na corona een stevige verbouwing. Dat vraagt lokaal om miljoeninvesteringen en keuzes maken. Provincies gaan voorop, nu de gemeenten nog.

Lees verder


Zo komen grote binnensteden de coronaklap te boven

Stadszaken, 22 september 2020

Er is een opvallende trendbreuk in binnensteden gaande: waar eerder vooral centrumgebieden in middelgrote steden en het midden- en kleinbedrijf het lastig hadden, staan nu de centra van grote steden en het grootwinkelbedrijf (GWB) door het coronavirus juist onder druk. Brancheorganisaties komen daarom met een stappenplan voor het herstel van de economische vitaliteit van grote binnensteden.

Lees verder


Door corona zijn we nog meer gaan samenwerken dan voorheen

Platform De nieuwe winkelstraat, 4 september 2020

Winterswijk heeft een centrumgebied dat elk jaar veel toeristen trekt. Het gebied heeft een professionele citymarketingorganisatie en VVV, waarin alle ondernemersverenigingen, van winkeliers tot industrie, zijn vertegenwoordigd. Toen corona uitbrak en er maatregelen werden genomen, besloten de ondernemers in het gebied nog meer samen te werken dan voorheen. En met succes! Guido de Vries, opgaveregisseur van Winterswijk, vertelt hoe zij zijn omgegaan met corona.

Lees verder


  • De handreiking Saneren plancapaciteit is 28 november 2019 gepresenteerd. De handreiking helpt partijen bij het inventariseren van de plancapaciteit voor detailhandel in bestemmingsplannen en geeft aan welke vervolgstappen kunnen worden genomen om tot saneren over te gaan. Meer informatie: artikel over de handreiking Saneren plancapaciteit.

  • Waar zijn de eigenaren? (pdf) (provincie Zuid-Holland, oktober 2019)
    Leegstand in centrumgebieden blijkt structureel. We weten allemaal dat voor een goede leegstandsaanpak het gezamenlijk optrekken van gemeente, ondernemers en eigenaren onmisbaar is. Veel gemeenten hebben echter moeite met het aan tafel krijgen van de eigenaren. Het Kadaster heeft samen met de Provincie Zuid Holland, VNG en tien gemeenten een model voor succesvolle samenwerking met vastgoedeigenaren ontwikkeld. Lees bijgevoegde brochure.