- kennisvanstadenregio
- Kennisdossiers
- Kennisdossier Vitale binnensteden
- Vitale binnensteden - Nieuws
- Smart binnenstad heeft baat bij winkel vol techniek
Deel deze pagina via:
Vitaminen voor de binnenstad
Nieuws uit kennisdossier Vitale binnensteden wordt vier keer per jaar gebundeld in de nieuwsbrief Vitaminen voor de binnenstad.
Wilt u deze nieuwsbrief ontvangen, stuur dan een mail naar Luca de Boer.
Smart binnenstad heeft baat bij winkel vol techniek
13 juni 2017
Michael Hauser van kledingwinkel House of Bluejeans in Zoetermeer kent zijn klanten als geen ander. Vaste klanten hebben allemaal de House of Bluejeans-app op hun telefoon. De app werkt via de iBeacon-technologie. Hiermee kunnen winkeliers in één oogopslag zien wat klanten eerder hebben gekocht, en wanneer ze zich in het winkelgebied bevinden. Al 1,5 jaar draagt Hauser met zijn app bij aan de smart binnenstad van Zoetermeer.
Hauser is nog steeds te spreken over zijn app die klanten op hun smartphone hebben. Zo weten hij en zijn personeel wat een klant graag wil. Informatie over eerdere aankopen en interesses helpt om nog klantgerichter te werken. Dat levert extra verkoop op. Speciale labels aan de kleding in de winkel communiceren met de passpiegel, zodat klant en medewerker productkenmerken in beeld krijgen en bijvoorbeeld weten wat er nog op voorraad is. Sta je voor de spiegel, dan krijg je meteen ook tips welk leuk shirt bij jouw favoriete broek past. Allemaal onder het motto ‘Gemak dient de mens’.
Dames lopen voorop
Sinds twee maanden verkoopt Michael ook dameskleding. Hij merkt dat de techniek in de winkel bij zijn vrouwelijke klanten zelfs sterker aanslaat dan bij de mannen. Vrouwen downloaden sneller de app en gebruiken hem ook echt bij hun aankopen. Dat de app werkt, bewijzen de verkoopcijfers: de online verkoop is het eerste jaar met 30 tot 40 procent gestegen. Dat past natuurlijk bij de tijd van nu, waarin klanten 24 uur per dag online zijn. Op het web willen zij zich oriënteren, productinformatie lezen, eenvoudig bestellen en afrekenen. En dat wil de klant ook in de fysieke winkel. Daar gelden net zo goed de wetten van de klantbeleving. In het kort: snuffelen in een ongedwongen sfeer, gedegen advies van een vriendelijke medewerker en snelle service. Moderne techniek helpt daarbij.
Sensoren in de smart binnenstad
Het voorbeeld van de House of Bluejeans laat zien dat het loont om nieuwe techniek toe te passen in de binnenstad. Het geeft klanten digitaal en fysiek een warm welkom in ‘hun’ winkel. Voor de ondernemers zelf zorgt de techniek voor veel kennis over het gedrag van hun klanten. En dat is tegenwoordig heel belangrijk. Maar de iBeacon-technologie biedt meer mogelijkheden: sensoren die in het winkelgebied hangen, registreren welke klant wanneer in de binnenstad is. En welke winkels, horeca of andere plekken bezocht worden. Zo biedt de technologie inzicht in de specifieke voorkeuren van de klant en de verblijfsduur in het winkelgebied. Als meer ondernemers deze ‘smart’ toepassingen gaan gebruiken, en die informatie gekoppeld kan worden aan data over parkeergedrag en gebruik van openbaar vervoer, dan kan een heuse ‘smart binnenstad’ ontstaan.
Meer weten?
Meer weten over de iBeacon-technologie en de app van de House of Bluejeans? Bekijk het Trendjournaal Smart Retail van de Kamer van Koophandel.
Smart binnenstad: van data naar kennis
Overheden, banken en ondernemers verzamelen grote hoeveelheden data over het gebruik van binnensteden: van parkeerdata en mobiliteitsgegevens tot consumentenbestedingen. Slim gebruik van deze data staat nog in de kinderschoenen. Voor diverse binnenstadpartijen blijkt het vooral lastig om al die data daadwerkelijk in te zetten voor het verbeteren van de binnenstad. Platform31 brengt met een quickscan in beeld welke gemeenten zich profileren zich als ‘smart city’ en aandacht hebben voor nieuwe technologie of gebruik van (big) data in de binnenstad. Naast smart-toepassingen in de retail komen ook nieuwe technologie en gebruik van data op het gebied van veiligheid, beleving en mobiliteit aan bod. Vragen die uit de quickscan naar voren komen worden verder uitgediept tijdens een leerkring. Gemeenten delen ervaringen en verbinden hun kennis op thema’s: van data verzamelen naar kennis opdoen voor beleidskeuzes. Hoe krijgt samenwerking rondom data het beste vorm en ontpoppen verschillende smart projecten zich tot een slimme binnenstad? Meer informatie:
Auteur
Marian van Alphen, Kamer van Koophandel