Blogreeks De binnenstadsbezoeker centraal

Gilbert Bal, Barbara Heebels, Janneke ten Kate en Pimm Terhorst willen u graag een ander perspectief op binnensteden laten ontdekken. In een vijfdelige blogreeks houden zij een pleidooi voor een aanpak in binnensteden waarin het menselijk perspectief centraal staat. Aan de hand van concrete voorbeelden laten zij zien hoe de inrichting van de stad, straat, winkel en etalage de beleving van mensen positief kan beïnvloeden. Lezers krijgen de gelegenheid om te reageren.

Ook in de binnenstad geldt: alleen samen!

Winkelstraten mogen dan buitengewoon leeg zijn, er gebeurt tegelijkertijd enorm veel in binnensteden. Veel ondernemers komen met creatieve initiatieven om te overleven en zoeken de lokale samenwerking op. Wat kunnen ze doen, naast de broodnodige steun aanvragen van het Rijk?

Lees verder


De kunst van verwachtingen overtreffen

Hoe kunt u ook in uw binnenstad de verwachtingen van mensen overtreffen? Naast diepgaand inzicht in de achtergronden en motivaties van bezoekers, vraagt het vooral om lef.

Lees verder


DNA binnenstad: verleid met verhalen

Fictie of non-fictie, verhalen creëren de mogelijkheid om de identiteit van plekken te versterken en het ‘plekgevoel’ te vergroten.

Lees verder






Maak de binnenstad meer voor mensen!

Het is cruciaal dat de inrichting en het aanbod van een stad tegemoet komt aan de wensen van gebruikers of – nog beter – die gebruikers ook positief verrast.

Lees verder


Het blootleggen van de onontdekte waarde van de binnenstad – de mens centraal

Reactie van Linda Zuijderwijk, Erasmus Universiteit Rotterdam

“Het kan interessant zijn om juist de bekende categorieën van klantprofielen los te laten om te ontdekken wie de gebruikers van de binnenstad zijn, en vooral ook: hoe de gebruikers zichzelf omschrijven en identificeren.”

Lees verder


DNA binnenstad: verleid met verhalen

Fictie of non-fictie, verhalen creëren de mogelijkheid om de identiteit van plekken te versterken en het ‘plekgevoel’ te vergroten.

Lees verder