- kennisvanstadenregio
- Kennisdossiers
- Kennisdossier Omgevingswet
- Anders werken in de praktijk
Inhoud kennisdossier
Meer over dit onderwerp
- Website van Platform31
- Leerkring Omgevingswet G40 en G4
- Leergang Op dezelfde leest
- Informatiepunt Leefomgeving
Achtergrond
Dit kennisdossier wordt mogelijk gemaakt door:
Deel deze pagina via:
Anders werken in de praktijk
De juridische transitie eist veel aandacht en tijd op. Het is belangrijk om in het oog te houden dat dit slechts middelen zijn, op weg naar het halen van de verbeterdoelen achter de Omgevingswet. Een samenhangende kijk op de leefomgeving, maatwerk, snellere en betere besluiten, meer gebruiksgemak: ze vallen of staan bij de cultuuromslag die de wet beoogt. Een veelgehoorde uitspraak is dat de cultuuromslag voor 80 procent bijdraagt aan het succes de Omgevingswet, tegenover de 20 procent die volgt uit nieuwe wetten en regels.
De Omgevingswet is gebaseerd op vertrouwen, samenwerken en samenspel. De vier bestuurslagen van overheden streven ernaar om integraal werken als één overheid. Gemeenten, provincies, waterschappen, omgevingsdiensten, de GGD’s en veiligheidsregio’s en het Rijk gaan meer samenwerken op regionaal niveau. Integraal werken betekent ook meer samenwerking binnen overheden. Dit is nodig om belangen en perspectieven te kunnen afwegen, met het nemen van betere besluiten als doel.
Een belangrijke pijler onder de Omgevingswet is participatie. Het vroegtijdig samenwerken met belanghebbenden en experts kan zorgen voor meer draagvlak, betere besluiten en tijdwinst. De wetgever ziet participatie als maatwerk en schrijft daarom niet voor hoe participatie moet plaatsvinden. Wel is bepaald wie er verantwoordelijk voor is: zo wordt van initiatiefnemers verwacht dat ze zelf het participatieproces opzetten.
Nieuws
Het (omgevings)huis op orde
1 november 2023
Het zou een goed voornemen moeten zijn van gemeenten: zorgen dat zij voorbereid het jaar 2024 in gaan voor de invoering van de Omgevingswet. Het is namelijk te verwachten dat er door de invoering van de wet veel vragen van gebruikers zullen binnenkomen bij de gemeente. Niet al die vragen zijn te beantwoorden door de gemeente alleen. Om te zorgen dat bedrijven en burgers toch goede antwoorden krijgen, is afstemming nodig. Met deze vijf tips kunnen gemeenten deze serviceketen goed inrichten voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
De ambtenaar onder de Omgevingswet: een goede prater en een netwerker met politiek gevoel
13 juli 2022
Human Resource Management (HR of HRM) staat soms ver af van de directe veranderingen die de Omgevingswet met zich meebrengt. Toch is een tijdige koppeling met de HR-afdeling noodzakelijk voor een geslaagde invoering van de Omgevingswet. Nieuwe competenties die gevraagd worden van medewerkers gaan over gespreksvaardigheden, netwerkvaardigheden en politieke en bestuurlijke sensitiviteit.
De kerstballen in de Omgevingswetboom
21 december 2021
Als je de Omgevingswet ziet als een grote kerstboom, dan zijn de aanvullingswetten de ballen die eraan hangen. Nu alleen nog zorgen dat de kleuren goed worden afgestemd. In deze laatste leerkring van 2021 komen de Aanvullingswet Bodem en de Aanvullingswet Geluid aan bod.
Sprintend naar de finish: Hoe Hoorn 'scrummend' meters maakt richting de inwerkingtreding van de Omgevingswet
Dankzij de Scrum-werkwijze is gemeente Hoorn al een heel eind op weg met de implementatie van de Omgevingswet. We spreken Chantal Cuppen en Mariska Dijkman van de gemeente Hoorn. Lees meer over Sprintend naar de finish: Hoe Hoorn 'scrummend' meters maakt richting de inwerkingtreding van de Omgevingswet
“Oefenen, oefenen, oefenen”: gemeenten leren werken met de Omgevingswet
De Omgevingswet is een veranderopgave waarin veel geleerd wordt. De afgelopen jaren hebben de programmateams Omgevingswet al veel kennis en ervaring opgedaan met werken onder de Omgevingswet. Maar hoe zorg je dat de hele organisatie werkt in de geest van de Omgevingswet? Lees meer over “Oefenen, oefenen, oefenen”: gemeenten leren werken met de Omgevingswet
Gemeenten, werp alvast een blik in de toekomst: de financiële effecten van de Omgevingswet
Tijdens de G40/G4 leerkring Omgevingswet van 25 juni 2020 besteedden we aandacht aan de structurele langetermijneffecten van de invoering van de Omgevingswet. Gemeente Almere geeft een kijkje in de financiële gevolgen die zij in beeld hebben gebracht. Lees meer over Gemeenten, werp alvast een blik in de toekomst: de financiële effecten van de Omgevingswet
De onverharde weg naar het werken volgens de Omgevingswet
Tijdens de leerkring Omgevingswet voor Waterschappen op 2 juni 2020 bogen de programmamanagers zich over hoe ze veranderingen binnen de organisatie het beste kunnen managen en welke hulpmiddelen daarbij van pas komen. Lees meer over De onverharde weg naar het werken volgens de Omgevingswet
Van een veilig bouwplan naar een veilig gebouw
Net als de Omgevingswet treedt de nieuwe Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) op 1 januari 2021 in werking. De Wkb heeft als doel de bouwkwaliteit en het bouwtoezicht te verbeteren door inschakeling van private kwaliteitsborgers. De focus komt te liggen op het toetsen van het in aanbouw zijnde of opgeleverde gebouw, in plaats van het bouwplan. De G40 en G4 verkenden de gecombineerde impact van beide wetten. Lees meer over Van een veilig bouwplan naar een veilig gebouw
Omgevingskwaliteit en integraal afwegen
Met ‘omgevingskwaliteit’ introduceert de Omgevingswet een nieuw begrip dat ertoe doet. Een goede omgevingskwaliteit is één van de maatschappelijke doelen van de wet en het inrichten van het nieuwe adviesstelsel vraagt al vóór 1 januari 2021 om gemeentelijke actie. Reden om er in de G40/G4-leerkring bij stil te staan. Lees meer over Omgevingskwaliteit en integraal afwegen
Omgevingswet & dienstverlening: op niveau blijven én het verschil maken
Tenminste hetzelfde niveau van dienstverleningsniveau als nu: dat is wat het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) bij de inwerkingtreding in 2021 moet helpen bieden. Gemeenten werken hard aan het behouden van dat basisniveau. In de laatste G40-leerkring van 2019 passeren goede voorbeelden de revue: van het invoeren van een burenakkoord tot het in stelling brengen van omgevingsadviseurs en ketenregisseurs. Lees meer over Omgevingswet & dienstverlening: op niveau blijven én het verschil maken
Participatie onder de Omgevingswet: ‘Het is niet: lever uw verlanglijstje maar in’
Tijdens de derde leerkring Omgevingswet voor waterschappen op 3 december 2019 bogen de Programmaleiders Implementatie Omgevingswet zich over vraagstukken rond participatie. Lees meer over Participatie onder de Omgevingswet: ‘Het is niet: lever uw verlanglijstje maar in’
Praktijkvoorbeelden
- Scrum als manier om eigenaarschap over te dragen in Hoorn
- Zaanstad: uit nood geboren koploper qua overgangsmanagement
- Hoorn gebruikt Scrum bij het maken van een werkend stelsel
- Leren in de beleidscyclus in Alphen aan den Rijn.
- Het Tilburgs Leerhuis: leren door te doen.
- Almere: integratie van implementatie Wkb en Omgevingswet
- VNG en Súdwest-Fryslân: integraal afwegen met de SDG’s
- Rotterdam start in 2020 met de pilot Burenakkoord voor vergunningen voor eenvoudige bouwwerken
- Ede werkt met een klantreis en ketenregie aan een betere dienstverlening
- Enschede ontwikkelde een Doelprofiel Omgevingsadviseur
- Alphen aan den Rijn: visietraject voor het Stadshart:
- Amersfoort: Wonen én werken in De Hoef
- Alkmaar streeft ernaar om participatie zo hoog mogelijk op de participatieladder uit te voeren
- Deventer maakt de minimale acties voor 1-1-2021 concreet
- Hilversum vormde een participatieleidraad voor initiatiefnemers van Omgevingsvergunningen
- Alkmaar begeleidt de participatie in pilotprojecten door middel van een stroomschema
- Emmen organiseerde de Week van de Omgevingswet om te werken aan bewustwording
- Breda organiseert de Escaperoom OMG zodat men kennis kan maken met de Omgevingswet
- Hart van Holland: een samenwerking tussen tien gemeenten voor het realiseren van de omgevingsvisie Hart van Holland 2040
- Venlo maakt de Omgevingswet vindbaar voor medewerkers
- De gemeente Sittard-Geleen heeft een raadswerkgroep opgericht om samen met een ambtelijk team de Omgevingswet in de vingers te krijgen
- Zaanstad deed een stakeholderanalyse voor samenwerkingen bij omgevingsvergunningen
- Haarlemmermeer heeft een loket voor vergunningverlening, en doet zoveel mogelijk vergunningsvrij
- Alphen aan den Rijn heeft een intern opleidingsprogramma voor de cultuurverandering