- kennisvanstadenregio
- Kennisdossiers
- Kennisdossier Omgevingswet
- De instrumenten in de praktijk
Inhoud kennisdossier
Meer over dit onderwerp
- Website van Platform31
- Leerkring Omgevingswet G40 en G4
- Leergang Op dezelfde leest
- Informatiepunt Leefomgeving
Achtergrond
Dit kennisdossier wordt mogelijk gemaakt door:
Deel deze pagina via:
De instrumenten in de praktijk
De Omgevingswet bestaat uit zes samenhangende kerninstrumenten die worden ingezet voor het beheer van de fysieke leefomgeving:
- De Omgevingsvisie
De Omgevingsvisie is een integrale langetermijnvisie voor de fysieke leefomgeving. Omgevingsvisies worden opgesteld door gemeenten, provincies en het Rijk en werken enkel zelfbindend. - Het omgevingsprogramma
Omgevingsprogramma’s bevatten beleidsvoornemens, voorwaarden en maatregelen om doelstellingen in de fysieke leefomgeving te bereiken. - Decentrale regels
De bindende regels voor de fysieke leefomgeving worden bijeengebracht in het Omgevingsplan van gemeenten, de Waterschapsverordening of de Omgevingsvergunning van de provincie. - Algemene rijksregels
De Algemene rijksregels gaan over activiteiten in de fysieke leefomgeving waarvoor het gewenst is om op nationaal niveau regels te stellen. - Omgevingsvergunning
De overheid (gemeenten, waterschappen, provincies of het Rijk) toetst of bepaalde activiteiten uitgevoerd mogen worden en onder welke voorwaarden. - Projectbesluit
De Omgevingswet biedt een algemene regeling voor besluitvorming over projecten met een publiek belang. Dit projectbesluit geldt voor waterschappen, provincies en het Rijk.
Overheden staan voor de uitdaging om hun bestaande instrumenten te vernieuwen. Zo gaan alle gemeentelijke bestemmingsplannen op in één omgevingsplan voor de hele gemeenten. Ook regels uit de huidige Algemene Plaatselijke Verordening (APV) worden overgeheveld naar het omgevingsplan. Omgevingsvisies vervangen structuurvisies en met het omgevingsprogramma hebben gemeenten een nieuw instrument in handen. Vrijwel alle G40-gemeenten doen momenteel ervaring op met de nieuwe instrumenten. Hoe de kerninstrumenten samenhangen is inzichtelijk gemaakt in de beleidscyclus.
Een werkende vergunningverlening vanaf de invoering van de Omgevingswet
Tijdens de G40/ G4 leerkring van 1 juli 2021 delen de VNG, Omgevingsdienst Regio Arnhem en de gemeenten Amsterdam en Lelystad ervaringen over wat in aanloop naar de inwerkingtreding van de Omgevingswet te doen staat. Lees meer over Een werkende vergunningverlening vanaf de invoering van de Omgevingswet
De kunst van het loslaten: hoe programmamanagers de Omgevingswet in ‘de lijn’ beleggen
De transitie van ruimtelijke ordening naar de Omgevingswet is bij gemeenten tot nu toe onderbedeeld in een programma. Bij of na de inwerkingtreding van de wet (1 juli 2022) zal het programma overgebracht zijn naar de lijn. Hoe werkt deze transitie? Lees meer over De kunst van het loslaten: hoe programmamanagers de Omgevingswet in ‘de lijn’ beleggen
"Participatie is geen doel op zich, maar een middel om tot kwaliteit te komen"
Tijdens de laatste G40/G4-leerkring Omgevingswet ging de VNG in op de meest relevante wijzigingen die schuilen onder de ‘participatieparaplu’, inclusief de voorbereiding die dit voor gemeenten meebrengt. De gemeenten Amersfoort, Alkmaar, Breda, Ede en Haarlemmermeer lieten vervolgens zien hoever ze met dat ‘huiswerk’ zijn en welke keuzes ze maken. Lees meer over "Participatie is geen doel op zich, maar een middel om tot kwaliteit te komen"
G40 en G4 gemeenten aan de slag met werkplaatsen digitaal stelsel Omgevingswet
Tijdens deze leerkring vertellen de VNG en gemeente Amsterdam hoe zij bezig zijn met het oefenen met het nieuwe digitaal stelsel en het werkend krijgen van de gehele keten. Lees meer over G40 en G4 gemeenten aan de slag met werkplaatsen digitaal stelsel Omgevingswet
Vijf aandachtspunten voor een gezonde omgevingsvisie
Mensen met een lage sociaaleconomische status wonen niet altijd in de meest groene en gezonde wijken. Daar kunnen gemeenten iets aan doen. In de nieuwe Omgevingswet die op 1 januari 2022 in werking gaat, wordt gezondheid expliciet benoemd. Gemeenten hebben grote vrijheid om zelf invulling te geven aan de uitwerking daarvan. Lees meer over Vijf aandachtspunten voor een gezonde omgevingsvisie
Praktijkvoorbeelden
- Arnhem: een themagewijze aanpak van het Omgevingsplan
- Zaanstad: van bestemmingsplannen naar 1 Omgevingsplan
- Breda: de transitiefase van het Omgevingsplan
- Rotterdam: de zoektocht naar de invulling van programma’s
- Almere: integratie van implementatie Wkb en Omgevingswet
- Rotterdam: van de omgevingsvisie naar programma’s en plan
- Den Haag: hoe wordt het Omgevingsplan gekoppeld aan de warmtetransitie op De Binckhorst?
- Alphen aan den Rijn: visietraject voor het Stadshart:
- Amersfoort: Wonen én werken in De Hoef
- Emmen: De gemeente schepte overzicht in alle bestaande verordeningen door middel van een conceptueel model
- Zaanstad: De online snelserviceformule BLITSS voor vergunningverlening
- Deventer: Deventer had de ambitie om alle bestaande verordeningen op te nemen in het bestemmingsplan verbrede reikwijdte
- Breda: Experimenten met een pilot om meer in de geest van de Omgevingswet te werken
- Zaanstad: Een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte voor gebiedsontwikkeling op het Hembrugterrein
- Amersfoort: Conserverende bestemmingsplannen actualiseren in de geest van de Omgevingswet
- Enschede: in kaart brengen van de ruimtelijke voetdruk van het verduurzamen van de energievoorziening
- Nijmegen: Het duurzaamheidsbeleid integreren in de Omgevingsvisie
- Tilburg: Instrumenten voor bestuurlijke afwegingsruimte (pdf)
- Breda: Gemeentelijke afwegingen bij verschillende belanghebbenden in een gebied (pdf)
- Omgevingsvisie van diverse gemeenten besproken (pdf)