Impactvol inrichten ondernemersdienstverlening

Impact ondernemers zoeken vaak de samenwerking op met gemeenten. Deze samenwerking loopt niet altijd soepel. Gemeenten en impact ondernemers spreken elkaars taal onvoldoende en de inrichting van de gemeentelijke organisatie blijkt een belemmering.

Richt één gemeentelijk loket voor impact ondernemers in

In de praktijk is het voor impact ondernemers lastig om de juiste ingang binnen de gemeentelijke organisatie te vinden. Vaak hebben gemeenten één of twee integrale loketten voor alle ondernemers in hun gemeente. Eén loket is meestal ingericht (vanuit Economische Zaken) met als doel faciliteren bij vraagstukken rondom (omgevings)vergunningen, financiën en subsidieregelingen. Het andere loket is meestal gericht op werktoeleiding en participatie. Dit loket is vaak regionaal georganiseerd of ondergebracht bij een werkgeverservicepunt. Een impact ondernemer opereert echter in veel verschillende domeinen en heeft daardoor te maken met en impact op verschillende budgetten. Ook zijn vragen van impact ondernemers vaak domeinoverstijgend. Denk aan de domeinen economie, financiën, duurzaamheid, circulariteit, werk, participatie, sociale werkvoorziening, re-integratie, inkomen en zorg. Steeds vaker kiezen gemeenten daarom om één loket of een afdeling overstijgend team in te richten die als speciaal aanspreekpunt voor impact ondernemers fungeert.

Richt effectief accountmanagement voor impact ondernemers in

Effectief accountmanagement gericht op impact ondernemerschap betekent verbinding leggen tussen domeinen, op het niveau van beleid én uitvoering. Het vraagt om een innovatieve benadering van samenwerken met ondernemers. Naast de ‘klassieke’ ondernemingsvraagstukken (domein EZ) is het van belang de verbinding te leggen naar het sociaal domein en het ruimtelijk domein (met name op thema’s als duurzaamheid en circulariteit). Welke zorg- of participatiebudgetten zijn beschikbaar? Welke duurzaamheidsdoelen streeft de gemeente na? Past de impact die de ondernemer realiseert bij de maatschappelijke doelstellingen die de gemeente nastreeft? Wat is de afhankelijkheid tussen ondernemer en gemeentelijke uitvoering (werkgeversservicepunt, casemanagers sociale dienst) en hoe kun je dit goed in richten? Welke vormen van financiering zijn er beschikbaar? Zowel vanuit de gemeente (subsidies, resultaatfinanciering, innovatiegelden, lokaal of regionaal impactfonds) als vanuit de markt (Social Impact Bonds, fondsen, crowdfunding). Effectief accountmanagement kijkt verder dan de vragen van de individuele impact ondernemer, maar zoekt op een innovatieve wijze naar kansen voor impact ondernemen in zijn/haar gemeente. De uitdaging blijft om een passende infrastructuur te vinden waarbij het accountmanagement zowel impact ondernemers als reguliere bedrijven optimaal bedient.