Draagvlak voor impact ondernemen organiseren

Om een ecosysteem te creëren waarin impactondernemers in jouw gemeente of provincie kunnen floreren, moet er in jouw organisatie wellicht het nodige veranderen. Daarom is het belangrijk dat er draagvlak in de gemeente of provincie is om plannen door te voeren.

Draagvlak wordt vaak gedefinieerd als toestemming of steun voor een plan. Maar het gaat over meer dan dat. Draagvlak gaat ook over of mensen bereid zijn verantwoordelijkheid te nemen en aan de plannen mee te werken. Hoe zorg je dat jouw collega’s en bestuurders niet alleen vanaf een afstandje toekijken, maar betrokken zijn bij het onderwerp impact ondernemen? Voor effectief draagvlak is het belangrijk dat je je collega’s goed informeert. Daarnaast is het belangrijk dat je je geïnteresseerde collega’s betrekt bij de planvorming (coalition of the willing). Zij moeten ‘eigenaar’ worden van de ideeën. Ook kan het goed werken om kortetermijndoelen te stellen die haalbaar zijn. Op deze manier houden collega’s grip op de verandering. Ook is het belangrijk om helder en regelmatig te communiceren over de voortgang. Draagvlak moet uiteindelijk ontstaan op verschillende niveaus in de organisatie. Van wethouder of gedeputeerde tot directe collega, van manager tot de raads- of statenlid. Dit vergt vaak een verschillende aanpak.

Beweeg je collega!

  1. Organiseer een werkbezoek bij een impactondernemer.
  2. Nodig een koplopergemeente of provincie uit of ga juist bij hen op bezoek om te leren hoe een impactondernemen strategie en makelaar(s)(team) met mandaat hun gemeente of provincie geholpen heeft.
  3. Geef een presentatie (Basispresentatie Impact Ondernemen) aan collega’s over impact ondernemen. Sluit hierbij aan bij beleidsdoelstellingen van de gemeente. Doe goed voorwerk en laat zien waar mogelijke kansen liggen. Wees creatief: een praatplaat of een spel kan helpen enthousiasmeren.
  4. Maak duidelijk wat impactondernemers opleveren voor de stad of regio. Sluit aan bij bestaand beleid. Laat zien dat impact ondernemen niet alleen ‘van’ de afdeling economische zaken is. Sluit aan bij de opgaven van de betreffende afdeling.
  5. Blijf de boodschap en vooral de goede voorbeelden (verhalen van ondernemers die impact maken) herhalen.

Beweeg je bestuurder!

  1. Sluit aan bij het coalitieakkoord en begin klein.
  2. Doe goed voorwerk: weet welke kansen er in jouw regio liggen.
  3. Neem bestuurders mee naar leergangen/congressen/werkbezoeken. Laat je bestuurder geïnspireerd raken door andere bestuurders.
  4. Zorg voor zichtbaarheid van impactondernemers (bv. via social media) en organiseer persoonlijk contact (via werkbezoeken).
  5. Maak slim gebruik van de actualiteit (zoals de komst van CSRD).
  6. Laat voorbeelden uit de regio zien en betrek de bestuurder hierbij.