- kennisvanstadenregio
- Kennisdossiers
- Kennisdossier Bevolkingsdaling
- Publicaties over krimp (2022-2006)
- Leerlingenstromen in het Voortgezet Onderwijs in Noord-Groningen
Inhoud
- Bevolkingsdaling: wat is het?
- Beleid voor bevolkingsdaling: een korte geschiedenis
2.1 De krimp bestrijden
2.2 Bewustwording: Eerste Actieplan Bevolkingsdaling – 2009
2.3 Programmering en uitvoering: Tweede Actieplan Bevolkingsdaling – 2016
2.4 Provincies
2.5 Gemeenten - Bevolkingsontwikkeling en prognoses
3.1 Inleiding
3.2 Drijvende krachten achter bevolkingsontwikkeling
3.3 Bevolkingsontwikkeling in Nederland
3.4 De zeggingskracht van prognoses
3.5 Onwaarschijnlijkheden en scenario’s
3.6 Conclusie - Ontwikkelingen per domein
4.1 Wonen
4.2 Gezondheid en zorg
4.3 Onderwijs
4.4 Regionale economie en arbeidsmarkt
4.5 Bereikbaarheid - Praktijkvoorbeelden
5.1 Aanpak huisartsentekort
5.2 Toekomstgericht bouwen in Biggekerke
5.3 Zelfrijdende shuttlebus bij Ommelander ziekenhuis
5.4 Toekomst wonen in Beltrum
5.5 Gefaseerde strategie voor de herontwikkeling van Rolduckerveld
Contact
Leerlingenstromen in het Voortgezet Onderwijs in Noord-Groningen
De regio Noord-Groningen kampt met krimp en vergrijzing. De instellingen voor voortgezet onderwijs in de regio werken aan een plan om de bereikbaarheid van voortgezet onderwijs in het gebied op peil te houden. Hiervoor deed Atlas Research onderzoek naar de leerlingenstromen en natuurlijke kernen in de regio in opdracht van drie onderwijsinstellingen voor het voortgezet onderwijs die in het gebied actief zijn (het Hogeland College, het Eemsdeltacollege en Onderwijsgroep Noord).
Dit onderzoek brengt in beeld hoe de huidige leerlingenstromen tussen woonlocaties van leerlingen en schoollocaties lopen en welke plekken in het gebied het gunstigst gelegen zijn ten opzichte van de woonlocaties van leerlingen. Dit gebeurt aan de hand van een analyse van de reistijden van leerlingen naar (potentiële) schoollocaties.
Voor veruit het grootste gedeelte van de leerlingen is er op elk niveau een school binnen acceptabele reistijd (max. 45 minuten) te bereiken. De huidige schoollocaties staan vaak dicht bij de natuurlijke kernen, de plekken die voor zoveel mogelijk leerlingen in zo kort mogelijke tijd bereikbaar zijn, voor voortgezet onderwijs in de regio. Doordat veel leerlingen voor de snelste route naar hun school van het openbaar vervoer afhankelijk zijn, zouden veel scholen in de ‘ideale’ situatie (nog) dichter bij een belangrijke halte voor openbaar vervoer staan.
- Lees verder (pdf, Atlas Research)