- kennisvanstadenregio
- Kennisdossiers
- Kennisdossier Bevolkingsdaling
- Publicaties over krimp (2022-2006)
- Risico op vervoersarmoede onder huishoudens in Utrecht en Heerlen
Inhoud
- Bevolkingsdaling: wat is het?
- Beleid voor bevolkingsdaling: een korte geschiedenis
2.1 De krimp bestrijden
2.2 Bewustwording: Eerste Actieplan Bevolkingsdaling – 2009
2.3 Programmering en uitvoering: Tweede Actieplan Bevolkingsdaling – 2016
2.4 Provincies
2.5 Gemeenten - Bevolkingsontwikkeling en prognoses
3.1 Inleiding
3.2 Drijvende krachten achter bevolkingsontwikkeling
3.3 Bevolkingsontwikkeling in Nederland
3.4 De zeggingskracht van prognoses
3.5 Onwaarschijnlijkheden en scenario’s
3.6 Conclusie - Ontwikkelingen per domein
4.1 Wonen
4.2 Gezondheid en zorg
4.3 Onderwijs
4.4 Regionale economie en arbeidsmarkt
4.5 Bereikbaarheid - Praktijkvoorbeelden
5.1 Aanpak huisartsentekort
5.2 Toekomstgericht bouwen in Biggekerke
5.3 Zelfrijdende shuttlebus bij Ommelander ziekenhuis
5.4 Toekomst wonen in Beltrum
5.5 Gefaseerde strategie voor de herontwikkeling van Rolduckerveld
Contact
Risico op vervoersarmoede onder huishoudens in Utrecht en Heerlen
Auteur Gabielle Uitbeijerse (PBL) en Astrid Kampert, Judith Nijenhuis (CBS)
Verschijningsdatum juni 2020, Tijdschrift Vervoerwetenschap
Omvang 66pagina's
Prijs download
In dit onderzoek is het risico op vervoersarmoede, op buurtniveau voor de groeigemeente Utrecht en krimpgemeente Heerlen, in kaart gebracht met behulp van negen landelijk beschikbare registervariabelen die op huishoudensniveau met elkaar gecombineerd zijn.
Uit het theoretisch kader van dit onderzoek is gebleken dat vervoersarmoede speelt op het snijvlak van verschillende beleidsdomeinen. Er ligt hier een uitdaging voor de overheid en beleidsmakers uit deze domeinen om gezamenlijk te kijken naar de samenhang
Lees het artikel (Tijdschrift Vervoerwetenschap)