- kennisvanstadenregio
- Kennisdossiers
- Kennisdossier Bevolkingsdaling
- Publicaties over krimp (2022-2006)
- Toegankelijk en mobiel buitengebied
Inhoud
- Bevolkingsdaling: wat is het?
- Beleid voor bevolkingsdaling: een korte geschiedenis
2.1 De krimp bestrijden
2.2 Bewustwording: Eerste Actieplan Bevolkingsdaling – 2009
2.3 Programmering en uitvoering: Tweede Actieplan Bevolkingsdaling – 2016
2.4 Provincies
2.5 Gemeenten - Bevolkingsontwikkeling en prognoses
3.1 Inleiding
3.2 Drijvende krachten achter bevolkingsontwikkeling
3.3 Bevolkingsontwikkeling in Nederland
3.4 De zeggingskracht van prognoses
3.5 Onwaarschijnlijkheden en scenario’s
3.6 Conclusie - Ontwikkelingen per domein
4.1 Wonen
4.2 Gezondheid en zorg
4.3 Onderwijs
4.4 Regionale economie en arbeidsmarkt
4.5 Bereikbaarheid - Praktijkvoorbeelden
5.1 Aanpak huisartsentekort
5.2 Toekomstgericht bouwen in Biggekerke
5.3 Zelfrijdende shuttlebus bij Ommelander ziekenhuis
5.4 Toekomst wonen in Beltrum
5.5 Gefaseerde strategie voor de herontwikkeling van Rolduckerveld
Contact
Toegankelijk en mobiel buitengebied
Auteur Marcel Slofstra (red)
Verschijningsdatum juni 2022, Verkeerskunde
Omvang 46 pagina's
Prijs download
Verkeerskunde (nr 3) staat stil bij de mobiliteit van het buitengebied, waar – anders dan in de stad – de afhankelijkheid van de auto toeneemt. Autobezit is daar geen keuze maar een noodzaak. Het ov wordt op het platteland wordt door velen ondermaats ervaren, juist nu de budgetten (dreigen te) verminderen. Met aandacht voor aanvullende vervoerssystemen, de noodzaak om de totale mobiliteit te organiseren, een app die barrières wegneemt, MaaS in de Achterhoek, het stimuleren van de e-bike, en enthousiaste beleidsmedewerkers die de toekomst van ov met vertrouwen tegemoet zien.
Lees de artikelen:
- Openbaar vervoer in landelijke gebieden
- ANWB-leden over de bereikbaarheid van buitengebieden met het ov
- Heel Brabant bereikbaar met gedeelde mobiliteit
- CROW-KpVV-kennis over bereikbaar buitengebied
- MaaS op z’n Achterhoeks maakt het verschil
- De noodzaak van combineren (ZOOV het aanvullend vervoersysteem in de Achterhoek)
- ‘We willen vervoer aanbieden, geen dienstregeling’
- MaaS op z’n Achterhoeks maakt het verschil
- Samen zorgen voor publieke mobiliteit (OV-Bureau Groningen Drenthe)
- Hoog tijd dat we de e-bike stimuleren in rurale gebieden