- kennisvanstadenregio
- Kennisdossiers
- Kennisdossier Bevolkingsdaling
- Publicaties over krimp (2022-2006)
- Universities and Regional Economic Development
Inhoud
- Bevolkingsdaling: wat is het?
- Beleid voor bevolkingsdaling: een korte geschiedenis
2.1 De krimp bestrijden
2.2 Bewustwording: Eerste Actieplan Bevolkingsdaling – 2009
2.3 Programmering en uitvoering: Tweede Actieplan Bevolkingsdaling – 2016
2.4 Provincies
2.5 Gemeenten - Bevolkingsontwikkeling en prognoses
3.1 Inleiding
3.2 Drijvende krachten achter bevolkingsontwikkeling
3.3 Bevolkingsontwikkeling in Nederland
3.4 De zeggingskracht van prognoses
3.5 Onwaarschijnlijkheden en scenario’s
3.6 Conclusie - Ontwikkelingen per domein
4.1 Wonen
4.2 Gezondheid en zorg
4.3 Onderwijs
4.4 Regionale economie en arbeidsmarkt
4.5 Bereikbaarheid - Praktijkvoorbeelden
5.1 Aanpak huisartsentekort
5.2 Toekomstgericht bouwen in Biggekerke
5.3 Zelfrijdende shuttlebus bij Ommelander ziekenhuis
5.4 Toekomst wonen in Beltrum
5.5 Gefaseerde strategie voor de herontwikkeling van Rolduckerveld
Contact
Universities and Regional Economic Development
Deze uitgave uit de reeks ‘Regions and cities’ van de Regional Studies Asscociation onder redactie van Paul Benneworth (Universiteit van Twente) onderzoekt de rol die universiteiten kunnen spelen in perifere regio’s en daar een bijdrage kunnen leveren aan de regionale economische ontwikkeling en innovatieve groei.
In de uitgave zijn een aantal casestudies opgenomen uit Portugal, Noorwegen, Finland, Tsjechië, Estland en de Nederlands-Duitse grensregio. Zo laat de casestudy Tampere in Finland zien hoe de regio na de val van Nokia en daarmee ook de ict-sector meenam die nauw verbonden was met het hoger onderwijs in de regio – een gevolg van overspecialisatie en ‘lock-in’ – transformeerde door een initiatief van een regionale coalitie die een nieuwe ontwikkelingsrichting aangaf, waarbij de universiteiten investeerden in nieuwe softwarediensten en de automatiseringssector. Oftewel hoe zorg je voor ‘regional resilience in a knowledge economy crisis’? En de casestudy van de Nederlands-Duitse grensregio laat zien hoe het hoger onderwijs een bijdrage kan leveren aan ‘cross-border regional innovation systems’, door een drietal voorbeelden te analyseren van universiteiten die in de grensregio actief zijn.
De samenwerking met de universiteiten in perifere regio’s verloopt niet zonder slag of stoot. Beleidsmakers moeten zich hiervan bewust zijn, zo luidt de slotconclusie, dat opent de weg om betere, goed implementeerbare en uiteindelijk ook succesvollere strategieën te ontwikkelen voor ‘knowledge-based regional development’ in de economisch perifere regio’s.
Bestel
- Paul Benneworth (ed), Universities and Regional Economic Development, Routledge, 2018.
- download Chapter 1. Universities and regional development in peripheral regions (pdf)
- overzicht met ‘abstracts’ van de hoofdstukken